Kennisplatform voor het noorden

Studenten Zagreb bieden nieuwe perspectief kunst in Groningen

Geplaatst op 17 februari 2023
Studenten Zagreb bieden nieuwe perspectief kunst in Groningen

Dertig mediastudenten hebben deze week deelgenomen aan de International Creative Design Challenge (ICDC), een internationale competitie tussen hogescholen op het gebied van communicatie, multimedia en design. Hen werd gevraagd een veelbelovend, creatief concept te ontwerpen voor een ‘mysterieuze’ opdrachtgever. Dit jaar was dat Kunstpunt Groningen. Studenten van Algebra uit Zagreb wonnen de ontwerpwedstrijd met hun campagne idee voor kunst in de publieke ruimte.

Opdracht was een kick-off campagne ontwikkelen rond een kunstwerk in de binnenstad, gericht op 18-24-jarigen. Paula Lambeck, directeur Kunstpunt Groningen, licht toe: “Deze leeftijdsgroep heeft vooral interesse in andere kunstdisciplines, zoals film en muziek. Daarom wilden wij de studenten zelf vragen hoe we ze kunnen betrekken bij beeldende kunst en waren erg benieuwd hoe zij specifiek aandacht voor kunst in de publieke ruimte zouden genereren.”

De studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Algebra University College in Zagreb en Hochschule der Medien in Stuttgart werden verdeeld over zes teams en konden voor de opdracht kiezen uit drie verschillende kunstwerken in de openbare ruimte: het openbaar toilet aan de Reitemakersrijge door Erwin Olaf en Rem Koolhaas, de muurschildering van Aletta Jacobs op het Broerplein door kunstenaarsduo VAAF en Appuntamento con la musica door Roberto Barni op het WaagpleinNaast de Hanzehogeschool en Kunstpunt Groningen beoordeelde reclamebureau Fitbrand de ontwerpen.

Winnende idee

Hoewel de jury positief was over alle presentaties vond de jury het winnende idee van de studenten van Algebra University College in Zagreb ‘out of the box.’ De studenten hebben cultuurverschillen uitgelicht en heeft de jury doen inzien dat Groningen ontzettend rijk is met kunst. Dit in tegenstelling tot Zagreb. Daarbij is het concept gericht op het invloed geven aan jongeren in de stad. Dit noemt de jury ‘slim en effectief’.

De Challenge

De International Creative Design Challenge (ICDC) is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen en Algebra University College in Zagreb en vond voor het eerst in 2021 plaats, in Zagreb. “ICDC is niet zomaar een wedstrijd, het is een geweldige ervaring en kans voor studenten en professoren om over grenzen heen te kijken en ze te doorbreken”, aldus Mario Perić, docent aan de Algebra University College. Tijdens de eerste editie was Adidas opdrachtgever. Dit jaar vond de Challenge-week in Groningen plaats en is Hochschule der Medien in Stuttgart toegevoegd als deelnemende hogeschool.

Bart Wortel, docent Communicatie & Multimediadesign aan de Hanzehogeschool: “De Challenge biedt een geweldige kans om contact te maken met verschillende culturen en om nieuwe creatieve mensen te leren kennen.” Voor de studenten was er naast de wedstrijd een vijfdaags programma opgetuigd om de stad en elkaar te leren kennen.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord