Kennisplatform voor het noorden

Zakendoen met inkoopspecialist ILEXYS scheelt tijd en geld

Geplaatst op 30 juni 2022
Zakendoen met inkoopspecialist ILEXYS scheelt tijd en geld

Dankzij de indirecte inkoopservice (voor MRO, Facility & Tail Spend) van ILEXYS BV uit Veendam kunnen ondernemers zich richten op de inkoop van alle directe goederen die in, op of aan hun eindproduct zijn verbonden. Daar kan men nog betere resultaten halen en doen waar ze goed in zijn. ILEXYS kan namelijk het volledige indirecte inkoopproces overnemen. Dit scheelt tijd en kan bovendien een kostenbesparing tot 30 procent opleveren.

ILEXYS-directeur Henk van Dijk: “Een eigen inkoopafdeling voor de indirecte inkoop is door onze inkoopservice voor onze klanten eigenlijk overbodig. Wij regelen alles: van aanvraag en magazijnbeheer tot factuurverwerking van debiteuren en crediteuren. Een zeer goede, klantvriendelijke service met gegarandeerde besparingen. Dat is wat wij bieden.”

Altijd voldoende op voorraad
ILEXYS regelt wat nodig is om een fabriek draaiende te houden. Het werk is tot in details afgestemd op de wensen van de klant. Van reservedelen voor machines, gereedschappen, oliën, vetten en veiligheidskleding, maar ook alles voor kantoor, de soep voor de kantine en de boutjes, moertjes en nippeltjes voor in de werkplaats. Er is altijd voldoende op voorraad. “Overzichten, rapportages; de klant hoeft nergens meer achteraan en heeft geen gedoe met nota’s. Kortom: wij nemen veel werk uit handen”, aldus van Dijk.

Noem ILEXYS trouwens geen handelsfirma. Het bedrijf presenteert zichzelf nadrukkelijk als dienstverlener en verlengstuk van de inkoopafdeling van de klant. Samen met de klant werkt het aan het optimaal uitbesteden van de inkoop.

Unieke manier van werken
Het door de Veendammers zelf ontwikkelde softwaresysteem UNO-SRM zorgt dat de klant online zicht houdt op het eigen inkoopproces. “Een zeer efficiënt, klant- en gebruiksvriendelijk inkoopsysteem dat zorgt voor een unieke manier van werken. Andere partijen bieden alleen slimme, maar niet altijd eenvoudig bruikbare inkoopsoftware aan. Het regelwerk moet de klant dan nog zelf doen.  Wij nemen ook dat uit handen, zodat de klant meer tijd heeft voor zijn afnemers.”

Europees succes
De aanpak van het tien jaar oude bedrijf spreekt niet alleen Nederlandse ondernemers aan. Van België tot Duitsland en van Ierland tot Roemenië worden klanten door Henk van Dijk en zijn team bediend. De contacten verlopen grotendeels online. “In coronatijd hebben we het videobellen geperfectioneerd, dit scheelt beide partijen veel reistijd. ”Ondanks dat zijn pensioen nadert, zit Van Dijk nog vol ideeën. “We werken aan een track en trace-systeem voor orders. Dat presenteren we later dit jaar. Een klant kan dan 24 uur per dag volgen wat er gebeurt met zijn bestelling. Op die manier maken we onze dienstverlening nog beter en dat geeft mij energie.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord