Kennisplatform voor het noorden

MediaMarkt Leeuwarden bedient nu ook de zakelijke markt

Geplaatst op 13 oktober 2020

Of hij ook even 38 prullenbakken kon leveren. Remco van der Kooij, accountmanager Business-to-Business bij MediaMarkt Leeuwarden, kan er nog steeds om lachen. De vestiging bedient sinds mei ook de zakelijke markt in het Noorden en is daar in no time erg succesvol in geworden. “Als je dan tegen een zakelijke klant zegt: ‘wij kunnen alles leveren’, kan dit gebeuren.” Van der Kooij liet zich niet kennen: hij regelde de prullenbakken én bracht ze persoonlijk langs. Het zegt iets over het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee hij en het team in Leeuwarden deze nieuwe uitdaging zijn aangegaan.

Elektronica-winkelketen MediaMarkt staat bij consumenten bekend als een prijsvechter met een groot en breed assortiment, die ook nog eens snel levert en de nieuwste producten in huis heeft. De winkels met de bekende rode huisstijl zijn immens populair, evenals de webshop. “Ook de zakelijke klant wil hiervan profiteren”, weet Van der Kooij. Het paradepaardje van MediaMarkt, de vestiging in de Amsterdam ArenA, beet het spits af en bleek zeer succesvol de zakelijke markt te bedienen. “Dat was zo’n groot succes, dat werd besloten het verspreid over heel Nederland uit te rollen.”

Voor Friesland, Groningen en Drenthe
Zo’n elf van de vijftig vestigingen in den lande zetten zich momenteel in voor zowel consumenten als bedrijven. “Het B2B-team van MediaMarkt heeft onderzocht welke gebieden geschikt zouden zijn voor een zakelijke vestiging. Wij zijn de enige in het Noorden, we bedienen Friesland, Groningen en Drenthe.” Van der Kooij werkt al twintig jaar bij MediaMarkt in Leeuwarden, vanaf de opening tot heden bekleedde hij vele diverse functies én bouwde en passant ook nog eens een mooi zakelijk klantenbestand op in de lokale markt. “Dat maakte de keuze voor een officiële zakelijke vestiging gemakkelijker, bovendien kwam het voor mij op het goede moment: ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en vind het erg leuk om met ondernemingen te sparren over hun behoefte aan elektronica.”

Langdurige relaties opbouwen
Op succesvolle wijze verkoopt Van der Kooij samen met Rinnie Kooistra (Sales Support) momenteel onder andere zakelijke telefoons, tablets, laptops van het merk Dell/HP/Lenovo, maar ook bijvoorbeeld kuchschermen en kassasystemen aan ondernemingen in de drie noordelijke provincies.

In principe verkoopt MediaMarkt natuurlijk elektronica. “In deze coronatijd zijn we de klant graag van dienst door ook kuchschermen beschikbaar te stellen.”

MediaMarkt kiest ervoor om die relaties niet te bezegelen met contracten, maar de klant vrij te laten om losse aankopen te doen. “Dat werkt op dit moment het prettigst, voor zowel onze klant als onszelf.” Van der Kooij noemt een voorbeeld van een zorginstelling die een bepaald type MacBook nodig had. “Zij zaten er echt om te springen. Ik heb het er dan ook zo snel mogelijk zelf heen gebracht, daar waren ze superblij mee. Met zulke acties blijf je bij zo’n bijzondere klant in het achterhoofd zitten. Mochten ze nog eens iets nodig hebben, dan weet ik zeker dat ze ons weer bellen.”

Combinatie advies, prijs en contact
De strategie is nu om het zakelijke klantenbestand te vergroten. Dat lukt, door de service die MediaMarkt Leeuwarden weet te bieden én door het persoonlijke contact van de accountmanager met de ondernemingen. “Vaak weten ondernemers heel goed welke telefoon ze bijvoorbeeld willen hebben, maar als ze niet zeker zijn van hun keuze bellen ze me gerust op. Dan maak ik een offerte met diverse opties. Dat doe ik ook met laptops, televisies, wasmachines, koffiezetapparaten, enz. Dat, in combinatie met een gedegen advies, een scherpe prijs en een leuk contact, zorgt ervoor dat ik het best wel druk heb met de ondernemers hier in het Noorden!” Van der Kooij vertelt het verhaal op ontspannen wijze: dit past precies in zijn straatje.

One stop shop
Dat ook het leveren van vergaderschermen, ergonomische producten, het aanbieden van een zakelijke telefonie-omgeving, en zelfs complete werkplekken, deel uitmaken van het zakelijke assortiment, daar draait de Leeuwarder zijn hand niet voor om. “Klanten hebben het liefst een one stop shop: één locatie en één persoon waar ze zoveel mogelijk benodigdheden kunnen krijgen. Dat scheelt hen enorm veel tijd.” Ook op vragen over webcams en microfoons – nu we allemaal veel meer communiceren via Zoom en Microsoft Teams -, gaat Van der Kooij graag in. “MediaMarkt zorgt er met trainingen voor dat wij de kennis in huis hebben om over nieuwe mogelijkheden te adviseren. Reuze-interessant en zo helpen we bedrijven die nu veel thuiswerken, om soepel online te communiceren.”

Maar ook de vraag vanuit de horeca naar ‘slimme’ kassasystemen wordt door MediaMarkt met ‘ja’ beantwoord. “Ik ben zelf hobbyhok en bezoek graag horecagelegenheden. Dus bij het in gesprek gaan met een bedrijfsleider in de horeca die middels dit systeem zijn voorraadbeheer beter op orde heeft, ben ik helemaal op mijn plek. Ik begrijp waar hij mee bezig is en wat hij nodig heeft.”

Dat is misschien wel het belangrijkste: MediaMarkt Leeuwarden lijkt het bijzondere fingerspitzengefühl te hebben om precies aan te voelen wat die zakelijke klant nu echt verder zou helpen, zodat die zich vooral kan richten op zijn onderneming. “Klanten zijn enthousiast en tevreden”, beaamt de accountmanager. “We krijgen veel nieuwe klanten binnen, die benieuwd zijn naar wat wij voor hen kunnen betekenen. Ik zou tegen alle ondernemers die ook nieuwsgierig zijn, willen zeggen: wees welkom!”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord