Kennisplatform voor het noorden

Magnesiumrijke kaas Veendammer van Nedmag is een pronkstuk

Geplaatst op 15 december 2023
Magnesiumrijke kaas Veendammer van Nedmag is een pronkstuk

Uit een unieke zoutlaag die ongeveer 1800 meter onder de grond ligt wint Nedmag uit Veendam magnesiumchloride, ook wel magnesiumzout genoemd. De laag zout is het restant van de ingedroogde Zechsteinzee, vol zouten en mineralen. Anko Vos (market manager agriculture) en Willem-Jan Bakker (business development manager food a.i.) zoomen in op de voordelen van het extreem zuivere magnesiumzout van Nedmag in relatie tot met name landbouw en food.

Anko Vos en Willem-Jan Bakker zijn beide ruim drie jaar werkzaam voor Nedmag. Waar Vos zich vooral richt op het vergroten van de business in agrarische toepassingen, daar is Bakker op zoek naar kansen om magnesiumzout als ingrediënt of additief te benutten in voedingsmiddelen. Ondanks het feit dat beide heren verschillende aandachtsgebieden hebben, raken sommige projecten elkaar. Met name het zogeheten zeewierproject is interessant. Het project stikstofreductie in de landbouw is niettemin meer opzichzelfstaand. Vos daarover: “Het stikstofprobleem in de landbouw staat hoog op onze agenda. Boeren hebben daarin een uitdaging, maar zijn afwachtend. Ik ben zelf melkveehouder geweest, dus ik snap en weet hoe boeren denken, maar óók hoe de alsmaar toenemende en veranderende wet- en regelgeving hen raakt. Vanuit Nedmag hebben we samen met diverse partners een sproei-installatie in ontwikkeling waarmee we magnesiumzout op stalvloeren van boeren strooien. In mest zit stikstof en fosfaat. Wij voegen magnesiumzout toe, wat voor kristallisatie zorgt. In ons lab leverde dit een stikstofafname als gevolg van ammoniakreductie tot veertig procent op.”

Proefdraaien in stallen

Op een praktijkboerderij in Leeuwarden, die samen met Wageningen University & Research (WUR) is ontwikkeld, deed Nedmag diverse proeven. “Met wisselende resultaten”, gaat Vos verder. “De juiste sproeitechniek is uiteindelijk essentieel gebleken. We zitten nu nog in de derde fase van het onderzoek, maar we gaan ervan uit dat reductie van dertig tot vijftig procent mogelijk is in de stallen.” Een investeringsregeling reductie stikstof, beter bekend al ‘laaghangend fruit’, vanuit de drie noordelijke provincies van 55 miljoen moet ertoe leiden dat boeren gebruik gaan maken van onder andere de sproei-installatie van Nedmag. De subsidie is inmiddels door 45 boeren aangevraagd en toegekend. Wat dat betreft zijn we op de goede weg, al blijft het politieke speelveld ingewikkeld.”

Zeewierproject

Vos is tevens betrokken bij het zeewierproject, waarmee Nedmag meerdere plannen heeft. Vos: “Het idee is om het proceswater via een bassin te laten lopen waarin we zeewier telen. Zeewier is eiwitrijk en de markt van plantaardige eiwitten is zeer interessant. Daarnaast willen we zeewier produceren uit geconditioneerd water. Doe je dit in open water, dan is het product seizoensgebonden. Waarbij open water als de zee onder meer dierlijke stoffen en afval bevat, en daarmee niet perse schoon is. We zitten nu in de fase waarin we zeewater imiteren in een geconditioneerde omgeving.” Willem-Jan Bakker haakt in: “Je moet met veel facetten rekening houden, zoals de temperatuur, stroming, het licht en de zuurgraad. Hoe anders is zoutwater uit de fabriek dan zeewater? Dat testen we nu.” Vos: “Met een IBC, een bulkcontainer, hebben we een proef gedaan. We werken inmiddels samen met The Seaweed Company, een sterke partner in projecten rondom zeewier. Op termijn hoop ik dat zij onze marktpartij zijn, terwijl wij voor de productie zorgen. Ondanks dat dit project in een experimentele fase zit, maken we wel geluid. We worden gezien, dat is belangrijk.”

‘De Veendammer’

Bakker is vanuit zijn rol als business development manager constant op zoek naar mogelijkheden om magnesiumzout toe te passen binnen de sector food. Hij moest flink wat hobbels nemen om food te implementeren binnen Nedmag. Bakker daarover: “Het onderdeel food was hier nieuw. Daarbij ligt de cultuur van food en chemie ver uit elkaar. Nu, drie jaar later, merk ik dat mensen het beginnen te omarmen. Collega’s konden daar zelf een stem in hebben, bijvoorbeeld door te participeren aan proeverijen en smaakpanels. Bakker: “Wat daarbij helpt, en wat anders is dan de projecten die we eerder bespraken, is dat we al meerdere jaren calciumchloride op de markt brengen.” Bakker doelt daarmee op de toepassing en het gebruik van gemineraliseerd water in bierbrouwerijen, maar ook op het bevorderen van het stremmingsproces in kaas en het toevoegen van deze calciumchloride aan sportdranken en mineraalwater. Eén van de meest recente pronkstukken in food op basis van het meest zuivere magnesiumzout is echter een eigen kaas die sinds kort te koop is. Bakker: Met het gebruik van magnesiumzout zorgen we onder andere voor natriumreductie in de zuivel en bakkerijen. In dat kader hebben we een gezonde, met magnesium verrijkte kaas gemaakt: de Veendammer.”

Eigen merk Pure Health & Earth

Magnesiumzout is een welkome aanvulling gebleken in het minerale geheel van voeding. Binnen Nedmag is mede dankzij Bakker veel kennis opgedaan op het gebied van magnesiumzout in combinatie met vleeswaren en vegetarische producten. In de vegetarische hoek zijn de ontwikkelingen vanuit onder meer het zeewierproject interessant. Vos: “De plantaardige eiwitten uit zeewier zijn uitstekend bruikbaar binnen food, waar de vraag naar hybride concepten met eiwit en vlees of vleesvervangers toeneemt. Daarnaast willen veel bedrijven terug in het gebruik van zout en suiker. Wij kunnen daarbij helpen. De Veendammer is daar een schoolvoorbeeld van. Er is veel vraag naar en, belangrijker, hij is heel lekker.” Bakker: “Eind november introduceren we diverse producten onder ons nieuwe merk Pure Health & Earth op de Food Ingredients beurs in Frankfurt. We treden dan echt met een merk naar buiten, wat een primeur is binnen Nedmag. Met dit merk willen we de pure bron van zuiverheid en de waarde die we daarmee kunnen toevoegen aan de gezondheid van mens, dier, gewas en onze planeet met trots uitdragen.”

Toekomst

Op de vraag waar beide heren over drie jaar hopen te staan, zijn ze duidelijk. Bakker: “Met onze producten willen we resultaten behalen. Dat doen we simpelweg door ze te verkopen. Het is mooi om applicaties en zelfs een eigen merk te ontwikkelen, maar de bewijslast zit hem in sales. Binnenkort hoop ik dat onze producten met pallets tegelijk de deur uitgaan.” Vos knikt instemmend: “Het is geen kwestie van snel scoren, maar van gestaag doorgroeien en verder ontwikkelen. Bedrijven moeten de tijd krijgen om te veranderen, waarbij met van alles rekening moet worden gehouden. Denk aan applicaties, werkwijzen, culturen, markten, techniek. Dat vergt een andere manier van werken en denken. Het heeft onze volle aandacht.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord