Kennisplatform voor het noorden

Marketingcampagne Mondriaan to Dutch Design 2017 zeer succesvol voor Museum Dr8888

Geplaatst op 13 december 2017
Marketingcampagne Mondriaan to Dutch Design 2017 zeer succesvol voor Museum Dr8888

Op woensdag 13 december 2017 zijn de officiële cijfers van de marketingcampagne Mondriaan to Dutch Design door het NBTC (Nederland Bureau voor Toerisme en Congressen) bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat de campagne niet alleen voor steden als Utrecht en Den Haag een groot succes is, maar ook voor (Museum) Drachten. “Onder andere steden en regio’s zoals Amersfoort, Drachten, Gelderland en Brabant kunnen meeprofiteren van internationale bezoekers. We kunnen dus stellen dat spreiding van internationale bezoekers werkt,” aldus Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC.

Cijfers voor Drachten
De marketingcampagne Mondriaan to Dutch Design heeft in totaal 600.000 internationale en nationale bezoekers naar Nederland gebracht. Van de € 110 miljoen euro die in totaal is gespendeerd door de bezoekers, is er € 3 miljoen euro in Drachten uitgegeven. Met een veel kleiner budget dan de andere partners, heeft Drachten toch veel weten te bereiken. Het merendeel van de internationale bezoekers zijn in het westen van Nederland blijven hangen, in grote steden als Den Haag en Utrecht. Dit is ook terug te zien in het bestedingspatroon. Het zijn met name de nationale bezoekers die naar Drachten zijn gekomen. Wel hebben Drachten en de twee andere noordelijke partners Leeuwarden (Keramiekmuseum Princessehof) en Drenthe (Voormalige Rijksluchtvaartschool Eelde) in verhouding veel aandacht gekregen van de internationale pers. Het aantal artikelen en andere media uitingen worden nu nog verzameld, op 18 december 2017 worden die cijfers gepresenteerd.

Gedurende het themajaar zijn er bijna 35.000 bezoekers naar de locaties van Museum Dr8888 gekomen. Dit is bijna een verdubbeling van het aantal bezoekers in vergelijking met voorgaande jaren. Een groot deel van de bezoekers komt uit Nederland, zowel uit de noordelijke provincies (46,7%) als buiten de regio (40%). De overige – internationale – bezoekers (13,3 %) kwamen uit o.a. Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk, Spanje Italië, Verenigde Staten, Japan en Rusland. Van de 27.000 bezoekers die speciaal naar aanleiding van MTDD kwamen 4% uit het buitenland.

Hoe nu verder?
Het NBTC gaat samen met een aantal partners de metrolijn verduurzamen. Dit in samenwerking met grote musea in het westen zoals het Gemeentemuseum Den Haag en het Centraal Museum in Utrecht. Ook Museum Dr8888 is een van de partners. De metrolijn zal zich meer richten op De Stijl.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord