Kennisplatform voor het noorden

TourExpert verandert manier van reizen per touringcar drastisch

Geplaatst op 12 mei 2016
TourExpert bus gevestigd in Hoogeveen

TourExpert, gevestigd in Hoogeveen, ontwikkelde  – speciaal voor de touringcarbranche –  een innovatief multimediasysteem. Dat brengt plezier voor de reiziger én ontlast de backoffice van touringcarbedrijven. De laatste sprong naar de markt wordt gemaakt met steun van het Innovatiefonds Noord-Nederland en MKB-fonds Drenthe.

Echt genieten is een lange busreis doorgaans niet. Tot nu toe dan. Roadcaster brengt daar namelijk verandering in. Het door TourExpert ontwikkelde systeem brengt entertainment in de bus. Gewoon op de smartphone of tablet van de reiziger. En dat gaat de manier waarop touroperators de markt benaderen geheel veranderen.

Roadcaster; voor reiziger én backoffice
TourExpert werkte 5 jaar aan de ontwikkeling van een integraal systeem, dat niet alleen het leven van de busreiziger leuker maakt, maar ook de touringcarbedrijven flink ontlast. Het Hoogeveense Rovecom tekende voor de software. Voor de hardware sloot Openmatics aan, een 100 procent dochter van ZF, na Bosch de grootste automotive leverancier wereldwijd.

,,De vraag naar ons systeem is groot’’, weet de ondernemer achter TourExpert, George de Roo. ,,De branche zoekt al een tijd naar een totaaloplossing voor de backoffice.’’ Rijtijden, chauffeurs-wisselingen, roosters, administratie. Een hele papierwinkel komt erbij kijken. Dat is nu verleden tijd. De Roo: ,,En zelfs voor de omgeving van een touringcarondernemer is het een uitkomst. Voor onderhoud en reparatie zijn de gegevens van de motor zo uit te lezen. Terwijl de bus onderweg is!’’

Minstens evenveel verandert er voor de passagier. Door verbinding te maken met het Roadcaster-netwerk, krijgt hij een Netflix-achtig menu voorgeschoteld. Even swipen of tikken en de film of serie naar keuze gaat spelen. Alle films zijn lokaal opgeslagen, dus de passagier hoeft geen beroep te doen op zijn kostbare mobiele data. De Roo: ,,Ondernemers kunnen daarmee een nieuwe manier van reizen aanbieden. Mensen verwachten tegenwoordig entertainment. Dat krijgen ze nu op een ongekende manier. Investeren in kostbare tv-schermpjes hoeft dankzij ons systeem niet. Het is dus nog een besparing voor touringcar-ondernemers ook.’’

Innovatiefonds Noord Nederland

Voor het laatste zetje de markt op, klopte TourExpert aan bij het Innovatiefonds Noord-Nederland. Manager Jens Ruesink: ,,Dit is een geweldige start-up, een samenwerking tussen verschillende partijen ook, die echt met iets heel nieuws komen. Een softwareontwikkelaar en een hardwaregigant die samen optrekken en feilloos inspelen op de wensen en vraag uit de markt. Zij hebben zelf al veel geïnvesteerd, wij steunen de doorontwikkeling van het product. Vol overtuiging.’’

MKB Fonds Drenthe

Het G.J. Smidfonds investeerde mee, het MKB fonds Drenthe sloot ook aan. Investment Manager Dave de Groot: ,,Voor ons is de schaalbaarheid belangrijk. Dit product is ontwikkeld voor de internationale markt. Dan heb je het over mega-aantallen. En het concept is op termijn natuurlijk ook toepasbaar in trein en vliegtuig. De prognose toont een forse groei in het aantal werknemers dat TourExpert nodig heeft. Dit is een bedrijf met ambitie. Het wil zogezegd de wereld veroveren vanuit Hoogeveen.’’

De eerste bussen hebben het systeem bij wijze van pilot al aan boord. TourExpert wil de markt nog dit jaar echt bestormen.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord