Kennisplatform voor het noorden

SLTN Future Proof IT: IT-systemen steeds intelligenter

Geplaatst op 29 juli 2021
SLTN Future Proof IT: IT-systemen steeds intelligenter

De pandemie confronteert ondernemers met hun digitale kwetsbaarheid. Het hebben en houden van vakkundig en gemotiveerd IT-personeel is de grote uitdaging, naast het op orde hebben van je digitale processen. IT is vandaag de dag één van de belangrijkste grondstoffen voor succesvol ondernemen. Eugene Tuijnman, founder en CEO van SLTN, benadrukt hoe belangrijk het is dat de IT in je onderneming toekomstbestendig is. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel, dat even niet opletten je op achterstand zet.

Tuijnman is een aangename spreker, naast betrokkenheid en deskundigheid straalt hij rust uit. Hij vertelt: “SLTN begon in 1997 in Leeuwarden. Wij behoren nu, 25 jaar later, tot de grotere, niet beursgenoteerde IT-bedrijven van Nederland. De top van BV Nederland is klant bij ons: alle ministeries, onder andere RIVM, academische ziekenhuizen, universiteiten en hogescholen, banken en verzekeringsinstellingen. Partijen waarbij de IT zeer bedrijfskritisch is. Zojuist is onze nieuwe visuele identiteit onthuld. SLTN is de firmanaam, Future Proof IT is onze pay-off. Het blauwe balkje in het logo staat voor onze technische practices, het oranje balkje staat voor Nederlandse Innovatie en onze innovatiekracht, oftewel Business Transformation Service (BTS). Wij bedenken, bouwen en beheren duurzame en innovatieve IT-oplossingen en ontzorgen daarmee onze klanten.”

Omzetgroei 32%
Zelfs in coronatijd is het ons gelukt fors te groeien. We sloten zojuist ons boekjaar af, dat loopt van 1 mei 2020 tot en met 30 april 2021, met een omzet van ruim 204 miljoen euro. Een stijging van 32%. Dit ondanks dat er omzet bij gerenommeerde klanten afnam, zoals bij Booking.com, Schiphol en KLM. Daar staat tegenover dat er veel meer thuisgewerkt wordt. ICT werd nog bedrijfskritischer, zeker in de financiële/bancaire sector. Daarnaast zijn veel academische ziekenhuizen klant bij ons en ook zij kregen veel te verwerken. We hebben meer marktaandeel behaald door nieuwe klanten te laten aansluiten die we bij minder presterende concurrenten weghaalden. Dat kwam mede door ons brede portfolio, zodat klanten het one-stop-shop principe kunnen hanteren en derhalve minder risico lopen.”

Thuiswerken
De verwachting is dat ook na corona het thuiswerken blijft. Weliswaar meer hybride, in de vorm van deels kantoor, deels thuis. Tuijnman: “Ik benoem het liever overal kunnen werken, dat is waar we naartoe gaan. Dit vraagt om connectiviteit, overal en altijd. Dat geeft diverse vraagstukken. Een belangrijke eis is uiteraard voldoende netwerkbandbreedte. Indien er sprake is van verouderde apparatuur moet deze vervangen worden. De technologie richt zich de komende tijd op een nog betere ondersteuning van het overal kunnen werken. Het vraagt wendbaarheid van ondernemingen en zijn medewerkers. Op dit moment zijn heel veel klanten bezig met data governance. Werken in de Cloud neemt een forse vlucht. Dat brengt vragen met zich mee zoals: van wie is de informatie, wie mag eraan zitten, wie zit eraan? We hebben software om dit te bewaken. Ik maak me overigens wel zorgen over een nieuwe tweedeling in de maatschappij als het gaat om ‘coronaproof’ zijn: mensen die wel thuis kunnen werken (veelal de dienstensector) en mensen die naar de aard van het werk niet thuis kunnen werken.”

Cybersecurity
Volgens Tuijnman is het niet een kwestie of je gehackt wordt, maar wanneer je gehackt wordt. Geen fijne gedachte, des te belangrijker om daarbij stil te staan. Tuijnman: “Bijna negentig procent van de hacks wordt veroorzaakt doordat iemand via e-mail of whatsapp op de verkeerde knop (of link) drukt. Mensen moeten zich hiervan bewust zijn, aan deze ‘awareness’ moet voortdurend gewerkt worden. Acht à negen procent van de hacks is het gevolg van verouderde software. Realiseer je dat software al na zes tot negen maanden verouderd is. Ben je niet op tijd met updates, dan hebben criminele organisaties genoeg tijd om een ingang te vinden en vinden ze geheid een kwetsbaarheid. De resterende één à twee procent is moeilijk tegen te houden.”

We kennen de voorbeelden van ransomware, waarbij instellingen of ondernemingen compleet platgelegd worden. Tuijnman: “Al je data wordt bevroren, je denkt terug te vallen op je back-up, maar vaak is deze ook al geïnfecteerd. Er is moderne back-up apparatuur op de markt met specifieke anti-ransomware back-ups. Denk niet dat risico’s alleen iets zijn voor de grote bedrijven. Door Internet-Of-Things (IOT) is alles met elkaar verbonden. Alle software is kwetsbaar als deze niet op tijd gepatcht wordt. Denk aan je bewakingscamera’s of verouderde computers en machines die op oude Windows-versies draaien. Ook hier kunnen we maatregelen tegen treffen. Natuurlijk, dat kost geld, maar het kost meer geld en tijd om een hack op te lossen. Verder zijn er wettelijke verplichtingen waar men rekening mee moet houden, zoals specifieke wetgeving over data-governance in de zorg en algemene wetgeving als de AVG met hoofdelijke aansprakelijkheid als je niets doet. Het is investeren ten behoeve van eigen bescherming. Je wilt schade voorkomen. Door capaciteit in te huren (bijvoorbeeld back-up as a service) voorkom je een grote investering ineens en zijn de kosten acceptabel. Dit huren of leasen zien we steeds meer.”

Zorg
Zorg is in Nederland enorm versnipperd. Er zijn bijvoorbeeld geen shared service centers, waarbij IT centraal wordt uitbesteedt. De zorg is met van alles en nog wat belast en de roep vanuit de zorg wordt luider: ‘Haal die techniek, die automatisering bij ons weg’. Veel zorggeld gaat op aan automatisering. Ook klaagt de zorg over de administratieve last. Gegevens die op wel dertien plekken steeds opnieuw moeten worden ingevoerd. Met bijvoorbeeld Robotic Process Automation (RPA) worden gegevens slechts één keer ingevoerd en zorgt RPA ervoor dat deze gegevens ook op andere plekken worden ingevoerd. Dit scheelt een hoop ballast. De zorg, zowel de cure als de care, is echter nog wel huiverig om naar de Cloud te gaan. Begrijpelijk. Het is ontzettend jammer dat er vanuit de overheid hier geen sturing aan gegeven wordt, geen regie.”

Trends
De ontwikkelingen gaan snel, wat kunnen we de komende jaren verwachten? Tuijnman: “We gaan steeds meer naar de Cloud en we hebben daardoor de IT niet meer in eigen huis, maar in internationale en zeker ook regionale datacenters. De snelheid van het dataverkeer neemt fors toe. Daarbij werken we veel meer datagestuurd. Er wordt steeds meer analyse van data ontwikkeld om trends te zien bij de klant, om gedrag te voorspellen. Artificial Intelligence, software met algoritmen, wordt steeds belangrijker. Tevens neemt robotisering een vlucht. Vliegende en wandelende sensoren in verschillende gedaantes die gegevens doorsturen. Verder moet er mij nog iets van het hart. Het stroomnet wordt bedrijfskritisch, is de infrastructuur dan nog wel toekomstbestendig? Daarbij worden systemen steeds intelligenter en gebouwen slimmer. Dit levert de mens steeds meer bouwstenen om slimmer en duurzamer te acteren. Ook hier is daadkracht en regie van de overheid nodig. Ik snap niet dat de overheid zo laks is als het gaat om waterstof. De techniek is er, waarom niet daarop vol inzetten en partijen verplichten bij elk tankstation waterstof af te nemen?”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord