Kennisplatform voor het noorden

Wat kan nog meer als secundaire arbeidsvoorwaarde gezien worden?

Geplaatst op 20 juli 2022
Secundaire arbeidsvoorwaarden

Wanneer je werkt of gaat werken voor een bedrijf, heb je te maken met arbeidsvoorwaarden. Dit wordt gezien als de basis voor de samenwerking tussen de werkgever en werknemer. Wanneer men een nieuwe baan begint, is het altijd belangrijk de arbeidsvoorwaarden goed doorgenomen te hebben. Arbeidsvoorwaarden kan worden opgesplitst in primaire, secundaire en tertiaire voorwaarden. De primaire arbeidsvoorwaarden zijn de basisregels tussen medewerker en werkgever. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra afspraken tussen medewerker en werkgever. De tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de bijkomende voordelen van de medewerker. Ben jij benieuwd naar het belang van arbeidsvoorwaarden en wat hier allemaal bij hoort? In dit artikel lees je hier meer over. 

Voorbeelden

In de primaire arbeidsvoorwaarden staan zaken, zoals de afgesproken salaris, de functie, het aantal contracturen dat de medewerker zal werken enzovoort. Dit zijn de basisafspraken die worden gemaakt tussen medewerker en werkgever. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn zaken, zoals reiskostenvergoeding, inkomensverzekering, pensioenregeling, een leaseauto vanuit het werk enzovoorts. Dit zijn voorwaarden die boven de basisafspraken van belang zijn wanneer je in dienst treedt. Tot slot zijn er ook tertiaire arbeidsvoorwaarden. De tertiaire voorwaarden worden meestal niet in geld uitgedrukt, maar in voordelen van de medewerker. Hierbij gaat het meestal om zaken, zoals kerstpakket, personeelsuitjes, verjaardagscadeau vanuit het werk enzovoort. De tertiaire voorwaarden dragen bij in de mate waarin het bedrijf zorg draagt over de medewerker. Dit wordt meestal weer geuit in de tevredenheid van de medewerker. 

Belang

Het is belangrijk dat de arbeidsvoorwaarden van een bedrijf goed geregeld is. De arbeidsvoorwaarden beschermd zowel de medewerker als werkgever bij onprettige omstandigheden, zoals ontevredenheid van een medewerker. Bij een ondertekende arbeidsovereenkomst, wordt er door de medewerker akkoord gegeven aan de arbeidsvoorwaarden. Hier kan geen aanspraak meer op worden gemaakt, tenzij er niet aan de afspraken wordt gehouden. De medewerker weet wat zich te wachten staat en krijgt hierdoor ook meer vertrouwen in de werkgever. Voordat de arbeidsvoorwaarden worden ondertekend, wordt er tijdens arbeidsvoorwaardengesprek besproken wat de arbeidsvoorwaarden zijn. Dit is een belangrijk gesprek in de vorming van de uiteindelijke arbeidsovereenkomst. 

Kortom, wanneer men in dienst treedt, heeft men te maken met arbeidsvoorwaarden. Dit zijn afspraken tussen de medewerker en werkgever. Arbeidsvoorwaarden kunnen worden onderverdeeld in: primaire arbeidsvoorwaarden, secundaire arbeidsvoorwaarden en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Onder secundaire arbeidsvoorwaarden behoren zaken, zoals pensioenregeling en reiskostenvergoeding. Goede arbeidsvoorwaarden beschermen zowel de werkgever als medewerker en draagt bij aan het vertrouwen in het bedrijf. 

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord