Kennisplatform voor het noorden

Radicaal robuuste keukens van KEUK veroveren vanuit Hoogezand heel Nederland

Geplaatst op 21 mei 2024
Radicaal robuuste keukens van KEUK veroveren vanuit Hoogezand heel Nederland

In september 2023 ziet KEUK, leverancier van robuuste keukens, het levenslicht. Het zusterbedrijf van Harryvan, interieurbouwer met een lange staat van dienst, wordt onder andere bemand door productmanager Niek Kampinga en marketeer Daan Hutten. Samen met twee andere collega’s vormen ze het gedreven team van KEUK. Hun aanpak is ‘radikaal anders, met de k van KEUK’. Van verkoopproces tot duurzaamheid pakt de jonge keukenleverancier het anders aan. Niek vertelt: ‘Twee jaar geleden zijn we met een blanco blad begonnen. Hoe ziet een écht duurzame keuken eruit? Het resultaat van die productontwikkeling staat nu in de eerste huizen in Nederland, daar zijn we heel trots op.’

Om de startende onderneming uit Hoogezand zo goed mogelijk te lanceren, neemt het team van KEUK contact op met GroBusiness. Maarten Soppe, mkb-verkenner bij GroBusiness: ‘We zijn heel enthousiast over KEUK en hopen met onze gesprekken en gelegde verbindingen bij te kunnen dragen aan dit Groninger succesverhaal.’

Duurzame keuken zonder keuzestress

De plannen voor KEUK ontstaan bij zusterbedrijf Harryvan, Niek vertelt over de aanloop: ‘Bij Harryvan leverden we regelmatig hufterproof, robuuste keukens. Voor in de zorg of studentenhuizen bijvoorbeeld. Deze keukens waren altijd al modulair en duurzaam, een combinatie die we ook geschikt vonden voor een bredere markt. Vanuit die gedachte is KEUK ontstaan. We zijn vervolgens de perfecte keuken gaan ontwikkelen, over elk detail is nagedacht. Zo is duurzaamheid bij ons niet een modewoord, maar hebben we in elke fase van het proces duurzame en waar mogelijk lokale keuzes gemaakt. Van de inkoop van materialen tot de productie in de fabriek. Maar ook: ons keukensysteem is modulair én verplaatsbaar. In theorie kan iemand zijn KEUK dus een leven lang meenemen bij verhuizingen. Ook ons design is radicaal anders: stijlvol, strak en de modulaire opties zijn eindeloos, maar we voorkomen keuzestress door veelgevraagde opties te tonen en door kleur- en apparatuur mogelijkheden te beperken. Het proces is heel overzichtelijk en snel: binnen zes weken staat je nieuwe KEUK in je huis.’

Een echte KEUK in huis

In oktober 2023 lanceert het team de KEUK op de vt wonen&design beurs. Daan vertelt daarover: ‘Dat was fantastisch om te doen, we hebben lang aan onze KEUK gewerkt en nu mochten we het laten zien aan een groot publiek. We hebben heel positieve reacties gekregen, van consumenten, maar ook van ontwerpers en mensen uit het keukenvak. Toen was wel duidelijk: we hebben met KEUK iets moois in handen.’ De eerste aanvragen uit Europa zijn al binnen en in de meeste provincies in Nederland staat er inmiddels een KEUK. De ambities zijn groot, aldus Daan: ‘Het is onze droom om Nederland en daarna Europa te veroveren. We willen een echte naam worden zodat mensen elkaar gaan vragen: ‘Heb jij al een echte KEUK in huis?’

Om dat doel te bereiken is het team van KEUK elke dag bezig met marketing en zichtbaarheid. Op LinkedIn, Facebook, Pinterest en Instagram is het merk al goed vertegenwoordigd, maar de fysieke zichtbaarheid blijft een uitdaging. Daan: ‘We merken dat onze klanten toch graag de KEUK in het echt willen bekijken, ondanks onze online insteek. Regelmatig reizen mensen af naar onze showroom in Hoogezand, maar we willen de KEUK ervaring ook dichterbij brengen. We zijn dus druk op zoek naar manieren om KEUK door het hele land neer te zetten.’

Waardevolle verbindingen via GroBusiness

De fysieke zichtbaarheid van KEUK is één van de uitdagingen waarvoor het team van KEUK in gesprek gaat met GroBusiness. Het ondernemersportaal is al bekend bij zusterbedrijf Harryvan. Niek Antonides, partner van Harryvan, blikt terug op een eerder contact met GroBusiness: ‘Een aantal jaar geleden hebben we met GroBusiness het Smart Industry Assessment gedaan met mkb-verkenners Maarten Soppe en Kees Tuin. Toen we met KEUK verder wilden hebben we opnieuw een afspraak gemaakt met GroBusiness, met het plezierige contact van eerder nog in ons achterhoofd. Dit keer met Maarten en mkb-verkenner Frans Arkema als -voor ons- nieuw gezicht. Puur om te kijken: wat kunnen jullie bij de opstart van KEUK voor ons betekenen?’

In het eerste gesprek bij KEUK laat het team zien wie ze zijn en welke groei vraagstukken er op tafel liggen. Niek: ‘Samen hebben we gekeken naar de vragen die er lagen, waarna we vanuit GroBusiness een aantal partijen aangereikt hebben gekregen om verder stappen mee te zetten.’ Niek is blij met de toegankelijkheid van GroBusiness: ‘Het contact is plezierig en de toegang laagdrempelig. Nieuwe plannen bespreken is eenvoudig en de verbindingen die het team van GroBusiness vervolgens maakt, zijn waardevol.’

Maarten Soppe, mkb-verkenner bij GroBusiness vult Niek Antonides aan: ‘We zijn in het verleden natuurlijk al bij Harryvan geweest, nu zaten we aan tafel om hun nieuwe zusterbedrijf en keukenconcept KEUK te bespreken. Een prachtig nieuw, duurzaam en circulair product gericht op young professionals. We hebben vooral de sales en marketing besproken en de verbinding kunnen maken met onder andere een partij als LEF Groningen.

Binnenkort komen we terug om verder in te zoomen op de marketing en om te praten over een financieel juridisch vraagstuk. We denken dus over de volle breedte mee.’

Teamwork, trots en een toekomstige KEUK

De gesprekken met GroBusiness zijn helpend, aldus Niek Kampinga: ‘We hebben net een beurs gehad, de bestellingen groeien, hoe ga je dat in goede banen leiden? Zulke vraagstukken zijn fijn om te bespreken met de ervaren mkb-verkenners van GroBusiness.’ Ook intern wordt er continu bijgestuurd, Daan: ‘We hebben iedere donderdag teamoverleg, dan kijken we waar we staan en in hoeverre we op schema lopen van ons meerjarenplan. Maar we zijn ook flexibel en kunnen snel opschalen als het van ons gevraagd wordt.’

Ondanks de drukte bij het startende bedrijf, blijft er ook genoeg ruimte voor plezier en trots. Daan: ‘We hebben een jong, enthousiast team en alles wat je doet heeft direct impact, dat vind ik heel mooi.’ Niek vult hem aan: ‘Ik leer elke dag en krijg ontzettend veel energie van de ontwikkelingen van KEUK.’ Zelf hebben de mannen hun eerste KEUK thuis nog niet staan, beide met goede redenen. Niek: ‘Vlak voor de start van KEUK heb ik een nieuwe keuken gekocht. Hoe duurzaam KEUK ook is, een vier jaar oude keuken vervangen is dat niet..’

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord