Kennisplatform voor het noorden

Probo maakt omslag in denkwijze

Geplaatst op 3 januari 2018
probo

“Er gebeurt hier in Dokkum iets bijzonders, en dat vond ik al voordat ik er werkte. Maar je moet ergens wel vertellen wat je goed doet. Ik vind dat we dat in Noord Nederland per definitie te weinig doen.” Directeur René de Heij weet zonder valse bescheidenheid wel te vertellen waar het bij Probo goed gaat. Na een rondleiding in vogelvlucht door het nu al immense bedrijf, schuiven we aan tafel voor een gesprek over workflows, circulaire productie en ontwikkelingen die bijna niet bij te houden zijn.

Probo levert printproducten aan resellers. Dat doen ze op 120 verschillende materialen, per stuk gepersonaliseerd en vanaf een oplage van 1 te bestellen. De Heij: “De vraagstukken waarmee we in ons bedrijf te maken hebben, zijn best complex. Als je alles variabel maakt in aantallen op heel veel verschillende producten met snelle levertijden, dan heb je mensen nodig die permanent met verbeteringen van onze workflows bezig zijn. Die mensen hebben we hier.”

Circulair denken
Dat personeel komt grotendeels uit de naaste regio. De Heij: “Er zit zoveel talent hier, er zijn hier zat goede mensen te vinden. De gemiddelde leeftijd in ons bedrijf is 29, 30 jaar. Het mooie daarvan is, dat het voor de jongeren volstrekt logisch is om circulair en in minder verspilling te denken. Veel producten die je in de winkels ziet liggen worden per duizenden in verre landen gemaakt en hier weggezet. Er zijn niet voor niets outletstores, dat is puur omdat er teveel is. Ik vind dat verbazingwekkend en niet meer van deze tijd. We zijn ons niet bewust van wat we allemaal verspillen. De denkwijze moet veranderen van wat er toevallig is naar wat er kan zijn. Onze mensen denken daar uitstekend in mee.”

“Je moet er voor waken dat je teveel denkt dat je zelf heel goed bent. Je bent namelijk maar tijdelijk.”

Terug naar de bescheidenheid, waar De Heij zijn verhaal mee begon. Die bescheidenheid, daar moeten we vanaf dus? De Heij: “Deels. Want als niemand weet wat je goed kan, dan is dat gewoonweg zonde. Tegelijk moet je er voor waken dat je teveel denkt dat je zelf heel goed bent. Je bent maar tijdelijk. Als je te lang denkt dat je goed bent en daar van uit gaat, in een wereld die steeds sneller verandert, dan kun je nooit snel genoeg nieuwe stappen zetten. Dan zijn er altijd anderen die met dezelfde innovaties bezig zijn. Ik ben er van overtuigd dat als jij diegene bent die successen niet voor zichzelf houdt, maar transparant is en goed kan samenwerken, uiteindelijk het snelste gaat. Hier in Dokkum gaat dat heel goed. De samenwerking met lokale overheden vind ik heel positief verlopen. Dat komt vast ook omdat we snel groeien, maar we krijgen ook oprecht alle medewerking en er wordt proactief meegedacht.”

Zesde uitbreiding
Probo verandert vrijwel continu. Is het niet in materialen en technieken, dan wel in de fysieke bedrijfsruimte. “Als je nu kijkt wat we met verlijming van materialen doen, dat deden we een paar maanden geleden niet. Textielontwikkelingen gaan steeds verder. We zijn momenteel de zesde uitbreiding aan het bijbouwen. We zijn in twee jaar tijd verdubbeld in het aantal medewerkers. Het gebeurt niet vaak dat we een maand of twee maand niets te melden hebben.”

Over de toekomst
“Met de nieuwe productiehal die nu neergezet wordt, kunnen we weer kijken naar nieuwe markten. Zo gaan we steeds nieuwe productmarktcombinaties creëren, waarmee we ook de resellergroep verbreden en tegelijkertijd weer meer producten aan onze bestaande klanten kunnen aanbieden. Er is wat dat betreft weinig wat afvloeit en wat we niet meer doen. We zullen over 5 jaar vast nog spandoeken maken. Maar als we ze maken is dat waarschijnlijk volledig circulair. Je moet blijven bewegen en jezelf opnieuw uitvinden. Ook al zijn wij heel succesvol in wat we nu allemaal doen, we blijven ons er van bewust dat als de klant het niet bij ons krijgt, hij het wel ergens anders vindt.”

“De logistiek zal bepalend zijn voor hoe we groeien. Je moet je namelijk afvragen wat je kunt leveren op verschillende materialen binnen een bepaalde straal. Klanten willen hun producten steeds sneller hebben. Wij willen er voorlopig naar blijven streven een product binnen 12 uur na bestelling bij de klant te hebben. We vinden nu steeds meer nieuwe klanten in Duitsland, maar Duitsland is groot. Als je bijvoorbeeld in het zuiden van Duitsland snel wilt produceren, dan kan het best zijn dat je op termijn dat ook van daaruit moet gaan doen. Ik denk dat we het bedrijf zeker kunnen verdubbelen. In het aantal mensen, in productie, in ruimte, alles. We hoeven alleen maar scherp te blijven op de kansen die voor ons liggen.

Delen via

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord