Kennisplatform voor het noorden

Ondernemend Emmen pleit nogmaals krachtig voor vierbaans verbinding: “Halve verdubbeling N34 is halfbakken oplossing”

Geplaatst op 12 september 2022
Ondernemend Emmen pleit nogmaals krachtig voor vierbaans verbinding: “Halve verdubbeling N34 is halfbakken oplossing”

“De N34, de Hunebed Highway,  tussen Coevorden en De Punt moet helemaal verdubbeld worden. Dat is nodig om de stad Emmen en de belangrijke industrieregio Zuidoost-Drenthe optimaal te verbinden met de stad Groningen. Al het andere zijn halfbakken oplossingen.” Ondernemersorganisatie Ondernemend Emmen heeft dit standpunt nog eens krachtig onder de aandacht gebracht bij de provincie Drenthe. Daar wordt momenteel onderzoek gedaan naar de (gedeeltelijke) verdubbeling van de belangrijke wegverbinding. Ondernemend Emmen reageert op de oproep van de Provincie om een mening te geven in het kader van het onderzoek naar verdubbelingsmogelijkheden.

Directeur Herman G. Idema van Ondernemend Emmen ziet niets in het verdubbelen van een aantal delen van de weg zoals als oplossing ook wordt bekeken. “Ik vind dat dus echt weer zo’n halfbakken idee waar je onder de streep net niets aan hebt als regio. Durf eens door te pakken.”

Verbinding met netwerksteden

“Ik heb het al vaker in het openbaar gezegd: Wanneer een totale verdubbeling uitblijft, loopt de regio Emmen-Coevorden het risico een ‘perifeer gebied te blijven dat dat nergens bij hoort. We hebben het hier wel over één van de grote motoren van de Noordelijke economie,” aldus Idema. Volgens hem is die vierbaans N34 ook nodig om nog een reden:  Er ontstaan rondom Emmen grote samenwerkingsregio’s, zoals Netwerkstad Twente, de snel groeiende economische samenwerkingsregio Zwolle en het netwerk Groningen-Assen. “Emmen weet daar echter nog niet goed van te profiteren. Een betere aansluiting met die gebieden is nodig. Zeker met Twente en Groningen, zoals we ons ook sterk maken voor de vierbaans E233 naar Cloppenburg.”

Moed tonen, verdubbelen.

Over de negatieve milieueffecten die steeds worden aangedragen door de tegenstanders, zegt Herman Idema. “Ik begrijp de zorg. Ook ik vind dat we zuinig moeten zijn op ons Drentse landschap langs de Hunebed Highway, maar dat betekent niet dat deze belangrijke verbinding niet kan worden opgewaardeerd. Kijk ik naar alle ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, zoals het verdwijnen van auto’s op fossiele brandstoffen en de snelle opkomst van elektrisch vervoer en binnenkort ook waterstof, dan zie ik de bezwaren daar niet liggen. Ook wat betreft materialen voor de aanleg van wegen zijn er baanbrekende ontwikkelingen gaande die de milieu impact – bijvoorbeeld door bitumenvrij asfalt- sterk verminderen En knappe landschapsarchitecten kunnen de weg prima inpassen in het landschap. Niet twijfelen, moed tonen. Verdubbelen.”

Naast een totale verdubbeling van de N34 pleit ondernemersvoorman Idema ook voor het realiseren van de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Veendam om de bereikbaarheid van de regio Emmen-Coevorden en de verbinding met het Duitse buurgebied te versterken.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord