Kennisplatform voor het noorden

“Olthof Prefab: bouwen aan een slimme toekomst met GroBusiness en het Smart Industry assessment”

Geplaatst op 19 december 2023

In 2008 willen broers Klaas Jan en Niels Jan Olthof op de grond van hun ouders’ agrarische bedrijf een schuur bouwen. Het benodigde beton is kostbaar en hun oplossing is verrassend: ze kopen een betoncentrale en daarmee is de Olthof Groep geboren. Twee jaar geleden wordt er een uitbreiding gerealiseerd van de Olthof Groep: Olthof Prefab, aangestuurd door bedrijfsleider Frank Arkema. Het bedrijf, gevestigd in Sappemeer, richt zich met de productie en engineering van voorgespannen kanaalplaatvloeren op de woningbouw en utiliteitsbouw.

Met een achtergrond in bouwkunde en handel leidt Frank Arkema een team van 20 medewerkers en is hij verantwoordelijk voor de commerciële koers van het bedrijf. Hij doorloopt samen met de directie dit jaar het Smart Industry Assessment, uitgevoerd door de mkb verkenners van ondernemersplatform GroBusiness.

Internationale ambities en circulaire doelen

Eerder in het jaar komt de directie, nog steeds geleid door de Olthof familie, in contact met GroBusiness. Gert-Jan van Oosten, mkb verkenner van GroBusiness, vertelt daarover: ‘In eerste instantie was er, vanwege internationale groeiambities, contact met mijn collega Wessel de Vries, hij is expert op het gebied van im- en export. Vervolgens zijn we gaan kijken, wat kunnen we nog meer voor de Olthof Groep betekenen? Dat is precies onze taak als GroBusiness, we luisteren kijken mee en zien waar we iets kunnen betekenen. We scherpen de ambities aan, zijn de puntenslijper voor de richting van de ondernemer.’ Naast waardevolle verwijzingen binnen het netwerk, onder andere naar de RUG en Noord Nederland verdient Circulair, komt ook het Smart Industry Assessment aan bod.

Smart Industry Assessment

Het Smart Industry assessment, initiatief van de Smart Industry Hub, is bedoeld voor alle soorten productiebedrijven. Tijdens het assessment krijg je onder begeleiding van (GroBusiness) adviseurs  inzicht in waar je staat, wat je ambities zijn en hoe je geïnspireerd verdere stappen kan zetten voor de slimme fabriek van morgen. Frank Arkema vertelt over zijn ervaring met het assessment: ‘Tijdens het assessment hebben we waardevolle inzichten gekregen over ons bedrijf. In twee sessies hebben we intensief gespard met twee mkb verkenners van GroBusiness: Frans en Leon. Wij hebben ons bedrijf gepresenteerd, vragen beantwoord en hier samen op doorgewerkt aan de hand van het beoordelingsformat ‘hoe smart zijn we eigenlijk’. We hebben kritisch gekeken naar verschillende aspecten, van de moderne inrichting van onze fabriek met lasergestuurde en digitale processen tot onze benadering op het gebied van duurzaamheid en circulariteit.’

Milieuvriendelijke productie

De sessies en het eindrapport leiden tot nieuwe inzichten bij Olthof Prefab, met name op het gebied van toekomstgericht bouwen, zoals beoogd hergebruik van de betonnen elementen en de traceerbaarheid van constructieve eigenschappen door middel van chippen en scannen. Frank: ‘Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Olthof Prefab, onze fabriek is twee jaar jong en dat zie je terug: van de zonnepanelen op het dak tot elektrische machines en baanverwarming in de fabriek. We blijven ons richten ons op een milieuvriendelijker productieproces, waarbij we bewust omgaan met cement, een materiaal dat traditioneel veel energie kost om te produceren. Ons streven naar een circulaire economie en duurzaamheid komt tot uiting in de vormgeving van onze producten, met weinig beton, voorgespannen staal en een lange levensduur, wat resulteert in een zo licht mogelijk gewicht en efficiënt materiaalgebruik.’

GroBusiness als klankbord

Enthousiast is Frank over de toegevoegde waarde van GroBusiness: ‘De mkb verkenners konden zich goed in ons bedrijf verplaatsen. Daardoor waren de gesprekken effectief en waardevol. Samen met ons hoofd bedrijfsbureau en onze directeur heb ik ervaren dat de mensen van GroBusiness niet alleen vragen stellen, maar ook actief meedenken en een klankbord bieden. Tijdens deze sessies hadden we de tijd om diep in te gaan op vragen en daarmee na te denken over ons bedrijf. Het gaat verder dan de reguliere periodieke managementvergaderingen, die meer gericht zijn op algemene lijnen en praktische zaken.’

Gedreven richting de toekomst

Als trots familiebedrijf met diepgewortelde Groningse nuchterheid, kenmerkt Olthof Prefab zich door een no-nonsense mentaliteit. De cultuur binnen het bedrijf draait om het nakomen van beloftes zonder al te veel omhaal, waarbij lange gesprekken vermeden worden. Frank: ‘De Groningse vlag wappert op de auto’s, symbolisch voor de directe aanpak die ons bedrijf hanteert. De sfeer binnen ons team is positief, met korte lijnen en een toegankelijke directie. De familie Olthof is daarnaast geworteld in de regio en dat merk je.’

De toekomstdroom voor Olthof Prefab is praktisch, Frank: ‘We willen de volledige omvang van deze productiehal benutten. Daarna gaan we kijken naar verdere uitbreiding van de productie van vloerelementen en wellicht ook andere prefab betonnen onderdelen. De gedrevenheid van mij en mijn team om te innoveren en groeien is groot.’

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord