In de productiehal in Sappemeer sleutelen monteurs op ergonomische werkhoogte luchtkanalen in elkaar. Niet boven hun werken aan plafonds of gebukt bij de grond, geen geslijp op de bouwlocatie. Dit is de toekomst van installatietechniek, volgens de Nijburg Industry Group. Na een periode van sterke groei in de Randstad, richt het Groningse familiebedrijf zich nu weer nadrukkelijk op de thuismarkt.
“We gaan ons als Gronings bedrijf nadrukkelijker op het Noorden richten”, stelt Alex Walraven, directeur divisie Installatie. “We hebben jaren gehad dat we het zó druk hadden dat we klanten moesten laten lopen. Dat kan toch niet in je eigen regio? Die tijd is voorbij.” Nijburg, dat ooit 70 procent van de Noord-Nederlandse markt voor luchtkanalen in handen had, zet met een strategische overname, een verfijnde prefab-werkwijze en projecten als de verbouw van Station Groningen de hernieuwde focus kracht bij.
Walraven werkt, met een korte onderbreking, al 32 jaar bij het bedrijf. Naast hem zit Gerjan Kruit, sinds februari bedrijfsleider van Nijburg Klimaattechniek. “Ik ken Nijburg al 27 jaar vanuit mijn rol als installateur”, vertelt Kruit. “De ervaringen waren altijd positief. Het Noorden is een kleine wereld, de lijntjes zijn kort.”
Terug naar de Noordelijke roots
De verschuiving van Nijburg naar het Westen was een gevolg van succes. “We hadden een paar hele grote projecten, waardoor we andere klanten minder konden bedienen”, legt Walraven uit. “Dan verlies je elkaar uit het oog. Na corona kregen we relatief makkelijk werk binnen, hadden we het druk in het Westen en was er geen ruimte meer voor nieuwe opdrachten. Daardoor moesten we in onze eigen regio helaas vaker nee verkopen. Dat gaat echt veranderen.”
“We halen de contacten met Noordelijke installateurs weer actief aan”, zegt Kruit. “Met onze kennis en kunde willen we voor hen dé partner zijn. We kijken nu al ver vooruit en vragen proactief: heb je een project voor januari 2026? Dan kunnen we dat nu alvast inplannen en capaciteit garanderen.”
De kracht van de regio
De verbouw van Station Groningen is een mooi voorbeeld van de noordelijke betrokkenheid en geldt als een van de visitekaartjes van het bedrijf. “We leveren en monteren daar een breed pakket aan kanaalwerk, van sendzimir tot RVS, en kunststof kanalen”, aldus Walraven. “Daarnaast installeren we essentiële componenten zoals brandkleppen en volume-regelaars, die bijdragen aan een modern, veilig en efficiënt station.”
De installatiedivisie van Nijburg bestaat uit vier bedrijven: Nijburg Klimaattechniek en Solid Air Climate Ceilings in Sappemeer, Hanze Luchttechniek in Zwolle en het recent overgenomen Jenti in Gorinchem. Bij deze bedrijven werken 125 mensen in vaste dienst, aangevuld met circa 100 flexkrachten. “Daar komt nog de hele keten van leveranciers bij”, voegt Walraven toe. “Voor de regio zijn we dus een belangrijke speler.”
Revolutie door prefab
De kern van de operationele strategie is de prefab-werkwijze, een methode die Nijburg tot in de puntjes heeft verfijnd. “Dit hebben we ontwikkeld in een team met eigen monteurs, werkvoorbereiders, tekenaars, productiemedewerkers, opdrachtgevers, en isoleerders”, legt Walraven uit. “We ontwerpen en gebruiken zelfs eigen transportkarren, zodat we de prefab-onderdelen schoon en geordend op de bouw aanleveren. Een monteur heeft een stuk kanaal nog maar één keer in handen voordat het aan het plafond hangt. Traditioneel is dat wel vijf keer.”
De voordelen zijn legio. “Het is efficiënter, veiliger en ergonomisch veel beter”, somt Kruit op. “In de fabriek werken mensen op de juiste hoogte, in plaats van gebukt of boven hun macht. Slijpen op de bouw is geminimaliseerd en monteurs hoeven niet constant te zoeken naar hun materiaal.” Deze werkwijze is volgens Walraven ook het antwoord op het personeelstekort. “Mensen op de bouw worden schaars. Met hetzelfde aantal mensen willen we groei realiseren. Voor opdrachtgevers betekent het een veel snellere en beter planbare installatie, zonder last van weer en wind.”
Compleet pakket door strategische overname
De overname van Jenti in december 2024 voegde kunststof kanalen toe aan het assortiment. “In Sappemeer produceerden we alleen stalen kanalen”, zegt Walraven. “Voor specifieke toepassingen zoals zwembaden of buiteninstallaties is kunststof, dat niet corrodeert, veel geschikter. Het is lichter en makkelijker te verwerken. Jenti, ook een familiebedrijf, zocht een opvolger met dezelfde waarden. Het maakt ons pakket nu compleet.”
Van ontwerp tot oplevering
Nijburg positioneert zich nadrukkelijk als partner die vanaf de start meedenkt. “We kunnen het complete ontwerp maken en optimalisaties doorvoeren”, zegt Kruit. “Installateurs hebben daar soms de capaciteit niet voor, dus zo ontlasten wij hen.” De afgelopen twee jaar is de tekenafdeling flink uitgebreid. “We tekenen alles in 3D en 4D (BIM)”, legt Walraven uit. “De bouwkundige levert het geraamte, wij tekenen onze installatie daar vanaf de basis in, inclusief alle wettelijke eisen voor brandveiligheid en ventilatie.”
Veel in eigen huis
“We durven te zeggen dat we uniek zijn in Nederland”, stelt Walraven. “We hebben ontzettend veel in eigen huis. Ons zusterbedrijf Solid Air Climate Solutions maakt roosters, brandkleppen, volumeregelaars en geluiddempers. Het merendeel produceren we zelf in Sappemeer. Dat maakt ons logistiek ijzersterk en geeft ons maximale controle.”
Die kracht is zichtbaar in een breed portfolio: van het Paleis van Justitie in Leeuwarden en operatiekamers in ziekenhuizen tot datacenters met “luchtkanalen zo groot dat je er doorheen kunt fietsen.”Het werk mag dan vaak onzichtbaar zijn, het is onmisbaar. “Als het goed is, merken mensen ons werk niet”, concludeert Walraven. “Een goed binnenklimaat is vanzelfsprekend. Pas als het misgaat, merk je hoe belangrijk het is.” Met een heldere focus op de Noordelijke markt en een slimme, efficiënte werkwijze, staat Nijburg klaar om die onmisbare rol in de eigen regio weer volledig op te eisen.