Kost Eurotransport: ‘Heel Europa kent ons, nu de eigen regio nog’

9 januari 2019 Economie

In landen als Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland is Koster Eurotransport een begrip, maar in de eigen regio kent lang niet iedereen het transportbedrijf. “We zijn niet alleen gespecialiseerd in exceptioneel transport, we verzorgen allerlei soorten zendingen. Zowel nationaal als internationaal”, aldus directeur Bert de Jong.

Opgericht in 1927 bestaat Koster Eurotransport in 2027 honderd jaar en het streven is dan het predicaat koninklijk aan te vragen. “Het is een prestatie om al zolang te bestaan. Helemaal als je weet dat al de vierde generatie werkzaam is binnen het bedrijf, we de crisis hebben doorstaan en nu een gezond bedrijf met een hechte ploeg mensen zijn”, somt De Jong op. Tien jaar geleden verhuisde het transportbedrijf van Delfstrahuizen naar bedrijventerrein de Plantage in Wolvega. “De ligging vlakbij de A32 is erg gunstig. Meer bedrijven maken de keuze om naar Wolvega te komen, mooi om te zien dat de bedrijvigheid toeneemt in Weststellingwerf.”

Oplossingsgericht
Voor al die bedrijven in de regio kan Koster Eurotransport veel betekenen. “Hout- of staalconstructies, deelpartijen, incourante pakketten, containers, agrarische machines: wij kunnen het vervoeren. Spoedzendingen in binnen- en buitenland zijn geen probleem. Onze chauffeurs – vaste medewerkers – zijn creatief en oplossingsgericht. Het exceptioneel vervoer is groot en volumineus: een chauffeur moet echt weten wat hij doet. En dat doen wij al vele jaren.” Er spreekt trots door in de stem van De Jong, maar ook dankbaarheid. “De crisis hakte er flink in. Maar nu hebben we een mooi wagenpark met zo’n twintig auto’s en een gezond bedrijf waar we met z’n allen keihard voor werken.”

Van fabrikant tot eindklant
In de nichemarkt waarin Koster opereert, is de naam een begrip. Voor meerdere bedrijven in verschillende Europese landen is de Stellingwerver transporteur zelfs huisvervoerder van silo’s en tanks. “Als wij een silo bezorgen, zetten we hem rechtop, boren we hem vast en verankeren we hem. We doen alles, behalve vullen”, lacht de Jong. Koster heeft eigen autolaadkranen, de chauffeurs kunnen monteren en assisteren. Ook hebben ze Kooi-aap meeneemheftrucks om te laden en lossen. Een zeer divers wagenpark zorgt ervoor dat er geen vracht niet geleverd kan worden. “Wij vervoeren ook dagelijks houtskeletbouw, staalconstructies en kozijnen. Bovendien regelen wij transportvergunningen en doen we route-onderzoek en routebegeleiding voor de exceptionele trajecten. Van fabrikant tot eindklant: wij ontzorgen in elk deel van het transportproces.”

Specialistisch werk waarin geen dag hetzelfde is: het team van Koster Transport vaart er wel bij. De crisis heeft het bedrijf op scherp gezet, maar ook gezorgd voor focus en een gezonde kijk naar de toekomst. Wie weet zelfs een toekomst met een kroontje.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord