Kennisplatform voor het noorden

Kortekaas Interieurs al 25 jaar een begrip in horecaland

Geplaatst op 2 november 2018
Kortekaas Interieurs al 25 jaar een begrip in horecaland

Loop even naar binnen bij Sukade, Lunchcafé Van Bikkels of restaurant Peking in Meppel. Op het eerste gezicht drie compleet verschillende horecazaken met een eigen unieke uitstraling. Ze hebben echter één ding gemeen. Ze zijn ontsproten aan het brein van Arno Kortekaas en zijn team. Het bedrijf Kortekaas Interieurs ontwierp en bouwde de afgelopen decennia vele honderden interieurs voor cafetaria’s, restaurants, lunchrooms, kantines en ijssalons. In november bestaat de onderneming 25 jaar. Een mooi moment om even terug en vooral ook vooruit te blikken met de ondernemer uit Havelte.

Arno was naar eigen zeggen een jongen van de straat die met zijn vlotte babbel de handel in ging omdat zijn familie dat ook deed. Omdat het interieurbedrijf waar hij werkte failliet ging en hij nog een dikke orderportefeuille had staan, begon hij voor zichzelf. ‘Ik was dertig, mijn vrouw was zwanger en ik vond het super spannend’, aldus Arno. ‘Ik schreef me in voor een beurs en op de laatste dag, om vijf voor vijf stapte een ondernemer binnen die een mega-opdracht bij me neerlegde. Ik haalde opgelucht adem en kon verder…’

Uitbreiding
Tot het jaar 2000 deed Arno de verkoop van zijn interieurs en vervolgens ook zelf het ontwerp op de tekentafel. De interieurs werden vervolgens gebouwd in Den Bosch.  Arno: ‘Zo heb ik het een tijd volgehouden, tot ik besloot om zelf alles onder één dak te huisvesten. Eerst in een halletje aan de Eekhorstweg en in 2000 kocht ik een stuk grond op Noord, aan de Douwenmaat. Daar bouwde ik een bedrijfshal. Deze werditgebreid met een grote productiehal.’

Goed diner
Arno maakt de afgelopen jaren vele interieurs voor de horeca, vandaar dat hij zijn bedrijfsstrategie het liefst vergelijkt met een goed diner. Arno: ‘Wij leveren een drie gangen menu. Het voorgerecht, dat ben ik. Als het goed is, smaakt dat naar meer. Ons hoofdgerecht is het plaatsen van het interieur. En het nagerecht is de aftersales, na de oplevering horen hoe het gaat en eventuele kleine wensen nog verwerken. Zo zorgen we er voor dat onze klanten doorvertellen dat ze tevreden zijn over de diensten van Kortekaas Interieurs. Heel belangrijk om ambassadeurs te creëren. Maar het hele menu moet wel kloppen, want als het voorgerecht niet lekker is, stappen mensen op.’

Zware tijden
De afgelopen 25 jaar waren jaren met ups-and-downs. Zo sloeg de crisis genadeloos toe bij Kortekaas Interieurs. ‘Dat waren best zware tijden’, verzucht de ondernemer. ‘Ik ben er trots op dat we niemand hebben hoeven ontslaan, maar we zijn in die periode wel behoorlijk ingeteerd. Ik ben echter een pitbull en laat niet los tenzij ze me afschieten. We zijn met z’n allen doorgegaan en mét resultaat. Want gelukkig zijn we vanaf 2016 weer opgekrabbeld en de vijftien man die we in dienst hebben, moeten hard werken om aan alle vraag te kunnen voldoen. En dat doen ze geweldig!’

Opvolging
Naast 15 ‘gewone’ werknemers, heeft Arno ook twee min of meer bijzondere personeelsleden. Het zijn z’n dochters Melissa en Nadine.  Al krijgen zij bepaald geen voorkeursrol, integendeel zelfs. ‘Ze moeten hard aan de bak’, lacht Arno. ‘Ik wil dat ze een dikke huid krijgen en alles van het bedrijf meekrijgen, want misschien zorgen zij straks wel voor de opvolging. Melissa gaat vaak met mij mee op verkoop. Ze notuleert bij zeker zes gesprekken per week. Ik doe mijn ding en zij werkt alles uit. Op die manier maken we gebruik van eenieders kracht. Omdat we veel in de horeca werken en daar ook veel familiebedrijven zijn, merk ik dat dit ons een gunfactor verstrekt. Voordeel is ook dat we er samen kort bovenop zitten en dat we dus snel ideeën uitwerken. In veel gevallen krijgen klanten al na twee weken een presentatie van hun nieuwe interieur op ons kantoor. Dan valt hun mond open. We trekken mensen mee in ons enthousiasme en als we een go hebben, gaan we bouwen. Geweldig om zo samen te werken met mijn meiden.’

Nieuwe huisstijl
Met nieuwe inzichten over zijn bedrijf, kwam ook de wens voor een nieuwe look and feel. ‘Een paar jaar geleden hebben we onze naam veranderd in Kortekaas Interieurs, Concept & Realisatie. Ook de huisstijl is veranderd. We zijn één van de laatste der Mohikanen. Bijna nergens vind je de verkoop, eigen ontwerpbureau en productie onder één dak. Wij hoeven niets aan andere partijen uit te besteden. Door onze korte lijnen kunnen we sneller werken en weet de klant beter waar hij aan toe is. Hij krijgt meer waar voor zijn geld, want niemand zit er tussen. En dat wordt gewaardeerd, hopelijk nog minstens vijfentwintig jaar.’

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord