Kennisplatform voor het noorden

Koopman TransMission: veel meer dan transport

Geplaatst op 5 december 2019
Koopman TransMission: veel meer dan transport

Wie de bussen en vrachtwagens van TransMission ziet rijden, vermoedt waarschijnlijk niet meteen dat het hier een dienst van Koopman Logistics betreft. “We zijn vooral bekend van autotransport, maar met TransMission vervoeren we pakketten en pallets in vele soorten en maten”, vertelt Harm Koopman, vierde generatie binnen het familiebedrijf en directeur Koopman Cargo & TransMission.

De familie Koopman heeft vele jaren ervaring in logistieke oplossingen: het bedrijf werd opgericht in 1930. “Inmiddels hebben we vele takken van sport. Met TransMission, opgericht in 1999, verrichten we maatwerk. Onze specialiteit is het vervoeren van stukgoed, deelpartijen en afwijkende maten, en dat binnen 24 uur. We verzorgen zo’n 20.000 zendingen per dag, van buitenmaatse pakketten en bundels tot minipallets of juist grotere pallets. Ook verzorgen we warehousing hier in Noordhorn en in onze vestiging in Bergen op Zoom: opslag en orderpicking voor onze klanten in de regio. Die goederen kunnen we ook bezorgen bij de eindklant, op het moment dat onze klant het sein geeft. We zijn sterk in plusleveringen: als een klant uit het Noorden morgenochtend om acht uur een zending geleverd wil hebben in Maastricht, dan regelen we dat. TransMission is een samenwerkingsverband van meerdere bedrijven in de Benelux, waarbinnen volgens een strakke serviceformule gewerkt wordt.

Plantechnische puzzel

TransMission haalt producten op bij de klant, sorteert ze in Noordhorn en brengt ze vervolgens naar een ander depot, of naar de eindklant. “Of rechtstreeks van onze klant naar de eindbestemming, net wat de klant wenst.” Elke dag is het een plantechnische puzzel, waar je als leek meteen in zou verzanden, maar waarvoor ze bij TransMission de hand niet omdraaien. “We hebben inmiddels veel ervaring. Die zetten we ook in om onze klant te helpen zijn proces in kaart te brengen en te verbeteren. Als je het logistieke traject goed hebt ingericht, scheelt dat tijd en geld. Wij bieden digitale oplossingen en IT-koppelingen.” Wie huiverig is om alles uit handen te geven aan TransMission, kan gebruikmaken van de overstapservice. “Een week proefdraaien geeft de klant een goed beeld van wat mogelijk is. Waar klanten vooral enthousiast van worden, is dat ze hun zendingen goed kunnen volgen middels track & trace.”

Alles uit handen nemen

TransMission groeit sterk, met zo’n tien procent per jaar. “In 2016 hebben we daarom de locatie hier in Noordhorn uitgebreid. Maar je belt nog steeds gewoon met Mark en Geert van de klantenservice. Onze klanten willen snel geholpen worden, met persoonlijke oplossingen. In die persoonlijke benadering van de klant zijn wij goed. We hebben een grote vaste klantenkring. We rijden voor hen dagelijks met vijftig auto’s door Groningen en Friesland.” TransMission is een ‘one stop shop’: de klant kan op één locatie alle typen vervoer kwijt. “Een volle trailer, een aantal pakketjes, een paar pallets, maar ook gevaarlijke stoffen. Voorheen moesten ondernemers hiervoor meerdere transportbedrijven inschakelen. Wij nemen hen alles uit handen. Dat wordt gewaardeerd: klanten die eenmaal onze snelheid en persoonlijke service hebben ervaren, blijven bij ons.”

Koopman Logistics Group

Koopman Logistics Group biedt logistieke en digitale oplossingen in Nederland, Duitsland en België. “We hebben in totaal 1100 werknemers en ongeveer 170 miljoen euro omzet.” De onderneming springt in het oog: vorig jaar won Koopman de Groninger Ondernemersprijs. “Ontzettend leuk, die erkenning voor hoe wij ondernemen.” Koopman gaat zowel met klanten als met werknemers bewust duurzame relaties aan. “Betrouwbaarheid en voor elkaar zorgen is ontzettend belangrijk. Wij hebben de naam een nette werkgever te zijn: doen wat je zegt is één van onze kernwaarden. Aan de zelfstandige transportbedrijven die altijd voor ons rijden, de vele werknemers met lange dienstverbanden, aan bedrijven die voor je werken én de grote trouwe klantenkring merken wij dat onze filosofie werkt.”

Duurzame voorloper

Koopman vervoert goederen over de weg en verbruikt wel dertien miljoen liter dieselolie per jaar. “Wij voelen ons verantwoordelijk voor onze footprint en rijden daarom voor een deel op blauwe HVO diesel, wat de CO2-uitstoot vermindert. Ook liggen hier zonnepanelen op het dak en rijden we met ecocombi’s. In de binnenstad van Groningen bezorgen we inmiddels met een elektrisch voertuig die negentig zendingen per dag uitlevert. Volgend jaar zullen we dit ook in Leeuwarden gaan doen.  In 2025 is elektrisch stadsvervoer verplicht, maar wij doen dat eerder. We lopen graag voorop.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord