Kennisplatform voor het noorden

Gronings Lutje Lokaal viert feest met klanten en passanten in weekend 28 en 29 mei

Geplaatst op 25 mei 2022
Gronings Lutje Lokaal viert feest met klanten en passanten in weekend 28 en 29 mei

Ruim 69 procent van het winkelend publiek in de binnenstad van Groningen komt naar de stad voor de unieke winkels. Dat volgt uit een steekproef van Lutje Lokaal, een stichting van en voor kleine ondernemers in de detailhandel en horeca in de Stad. Op zaterdag 28 en zondag 29 mei vieren zij feest, samen met trouwe én nieuwe klanten.

Lokale ondernemers zetten de deuren open rondom het thema ‘Groningen Groeit en B(l)oeit’ met live muziek, rondleidingen achter de schermen, cadeautjes, workshops, verhalenvertellers en meer. Het laatste weekend van mei ademt de Groninger binnenstad sfeer en gezelligheid, gebracht door ‘de gezichten van Groningen’: de lokale eigenaren van restaurants, koffietenten, cafés en niet bij een keten aangesloten winkels.
Het halfjaarlijks evenement met de inspirerende route langs kleine lokale ondernemers getuigt van Groningse sfeer. “Elke etalage en elke menukaart is uniek en dat is wat winkelend publiek waardeert,” zegt Nynke Kloosterman, initiatiefnemer van Lutje Lokaal. “Kleine ondernemers maken gezamenlijk onze stad tot de leukste winkelstad. Groeien en b(l)oeien floreert wanneer we samenwerken. Daarom zetten we de deuren extra wijd open. Met leuke, spontane activiteiten en vermaak. We laten onze klanten en passanten zien wie we zijn. Met groots ‘Bedankt!’ aan ieder die langskomt.”
Publiekstrekkers

In aanloop naar het feestweekend ondervroeg Lutje Lokaal vijftig bezoekers van de binnenstad naar hun beweegredenen om naar Groningen te komen en naar hun winkelgedrag. Opmerkelijk is dat van de 69,2 procent van de respondenten die aangaf voor de unieke zaken te komen, slechts 3,8 procent ook van plan is een bekende winkelketen te bezoeken. Met andere woorden: de unieke winkels en horecagelegenheden in Groningen trekken publiek aan dat anders niet zou komen. Eén respondent gaf zelfs aan in Groningen te wonen vanwege het eigenwijze winkelaanbod.

Koop in je eigen omgeving
“Ons onderzoek is met die conclusie nog niet afgerond,” zegt Hilde Bolks, een van de organisatoren van Lutje Lokaal. “Uit onze steekproef bleek dat het begrip ‘lokaal’ nog uitleg kan gebruiken. Ruim de helft van de respondenten antwoordde ‘lokaal’ vooral te koppelen aan het eten en kopen van streekproducten. Dat is voor een deel zo, maar de echte definitie is ‘koop in je eigen omgeving’. Wat Lutje Lokaal promoot is ‘koop klein lokaal’. Lutje betekent ‘klein’ in het Gronings. Dit kan dus ook de webshop van een ondernemer in de stad zijn. Maar liefst 90% van de respondenten gaf aan meer lokaal te kopen als ze weten welke zaken lokaal zijn. In die behoefte voorziet Lutje Lokaal.”

Lutje Lokaal startte enkele jaren geleden als Groninger tegenhanger van Black Friday, de uitverkoopdag waarbij vooral grote winkelketens strooien met advertenties en kortingen.

Foto: Silvy Maatman

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord