Kennisplatform voor het noorden

Frustratie als drijfveer voor vooruitgang

Geplaatst op 19 december 2025

In een klassiek pand aan de Herestraat in Groningen draait het om de waarde van geld. Niet om hoeveel je ervan terugkrijgt als je het in een project uitgeeft, maar om de positieve effecten ervan op mensen en hun leefomgeving. Alexander Impact maakt die effecten zichtbaar met praktisch onderzoek. Dat is een mooi uitgangspunt, maar er een gezond bedrijf van bouwen is niet vanzelfsprekend. GroBusiness hielp daarbij met scherp advies en met het koppelen aan de juiste mensen uit hun netwerk.

Waarom Alexander Impact is ontstaan

Peter Wind, oprichter en aanjager, zag het bij gemeenten vaak gebeuren. Het uitgeven van klein geld werd eindeloos besproken, terwijl grote bedragen soms klakkeloos over de balk gingen. Dat voelt niet logisch als je gelooft dat publiek en privaat geld meer waarde kunnen opleveren. Hoe maak je dat zichtbaar en hoe leg je het uit? Die vraag werd de start van Alexander Impact.

Peter werkte eerst in het veld. In gemeentelijke projecten rond beschermd wonen en klimaat. Overal gingen euro’s in. Elders ontstond waarde: geluk, gezondheid en betere wijken. Toch liet bijna niemand goed zien wat die waarde precies was. “Laten we daar dan een bedrijf van maken,” dacht hij. Onderzoek als basis, praktisch toegepast.

In 2023 sloot Marc Wiers Dagnino aan als creatief directeur en sinds dit jaar ook als mede-eigenaar. Zijn drijfveren zijn rechtvaardigheid en betekenis. Het goede doen en daar met creativiteit vaart achter zetten. Hij werkte eerder in een andere setting, maar koos bewust voor werk waar plezier en maatschappelijke waarde samenkomen. “Ik kwam uit een commerciële wereld waar omzet alles was. Leuk voor de personeelsuitjes, maar het voelde niet goed. Hier hebben we lol en behalen we resultaat. Dat motiveert.”

De uitdaging van impact meten

Maatschappelijke waarde verkopen is lastig. Veel organisaties voelen wel dat het anders kan, maar de concrete vraag is vaak nog verborgen. “We hebben niet de makkelijke weg gekozen,” zegt Peter. “Juist omdat er veel te winnen is, blijven we gemotiveerd. Dit is geen markt van snel en gemakkelijk.”

De gesprekken met de mkb-verkenners van GroBusiness, een programma van Economic Board Groningen, gaven vaart. “GroBusiness bracht de combinatie van onze vaardigheden bij elkaar,” zegt Marc. “Zij zagen dat onderzoek sterker wordt met een creatief deel. Met emotie vertellen wat echt waarde heeft. Zo maak je latente behoeften zichtbaar en versnelt de verandering.”

Peter vult aan: “Als je wilt groeien, heb je mensen nodig die je verder helpen. GroBusiness heeft een groot netwerk en eigen experts. Zij weten wie je nodig hebt en waar je moet zijn. Dat scheelt eindeloos zoeken. Zo zijn we voor onderzoek gekoppeld aan de RUG en gingen we aan de slag met een Raad van Advies.”

Als GroBusiness zijn we trots dat we hebben kunnen helpen en koppelen. Hadden ze het zonder ons gered? “Niet met dezelfde snelheid,” zegt Marc. “Als je alles zelf moet uitzoeken, ben je lang bezig. Je wilt liever doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt.”

Wat levert sociale winst op

Peter geeft een helder voorbeeld. Een gemeente wilde problematische schulden voorkomen. Er deden 672 gezinnen mee aan een proef. Deze kregen hulp in de vorm van financieel advies. Dit verbeterde echter niet alleen de financiële situatie. Er waren ook extra effecten. Minder zorggebruik. Minder schooluitval. Minder incassokosten.

“Dit was eerst een pilot,” zegt Peter. “Door goed onderzoek en aantonen wat de sociale impact is, zie je verbetering. Met die onderbouwing ging de financiering van tijdelijk naar structureel beleid. Precies waarvoor Alexander Impact het doet. Geld gaat naar wat aantoonbaar werkt.”

De toekomstplannen

Peter ziet een verschuiving in hun werk. Minder losse korte opdrachten, meer langdurige samenwerkingen met klanten en meerjarige projecten. Meer gedeelde bewustwording. Sociale impact raakt veel gebieden, van zorg tot zingeving. Door dit goed vast te leggen en bij te houden, breng je resultaten bij elkaar. Je ziet beter wat een project echt oplevert. Daardoor gaat publiek en privaat geld gerichter naar wat werkt.

Marc ziet ook groei in het verhaal dat ze willen vertellen. “Laat zien hoe je naast geld ook andere waarden creëert. Onderbouw dat met bewezen methodes. Daar zit een creatief verhaal in. Dat begint bij ons, aan de voorkant. Wij zoeken die waarden op, maken ze zichtbaar en presenteren ze. Dan hoor je ondernemers ineens zeggen: ‘Komt dit bij ons vandaan? Wat gaaf!’ Zo zet je een beweging in gang.”

In Groningen mogen we het laten zien

Die beweging mag best wat brutaler. Zeker in het noorden, waar ondernemers vaak bescheiden zijn. “Hier gebeuren al veel mooie dingen met grote maatschappelijke waarde,” zegt Marc. “Die worden nog niet altijd gemeten en gezien. We mogen trotser zijn. Dat is geen borstklopperij. Het is laten zien wat werkt en waarom dat goed is voor mensen van nu en later.”

Meer weten over Alexander Impact? alexanderimpact.nl

GroBusiness is het ondernemersportaal voor MKB in de provincie Groningen en is een programma van Economic Board Groningen. Meer weten over de ondersteuning van GroBusiness? grobusiness.nl

Alexander Impact maakt meetbaar wat een initiatief oplevert voor mensen en omgeving. Wat werkt, wat niet, waar zet je budget op in en hoe maak je tempo. Ze gebruiken beproefde onderzoeksmethoden en passen die pragmatisch toe. Liever bruikbaar en eerlijk dan perfect op papier. De naam is een knipoog naar Alexander Fleming, die bij toeval penicilline ontdekte.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord