In een wereld waarin duurzaamheid onder druk staat door wispelturig beleid en mondiale onzekerheden, blijft Friesland Lease trouw aan haar missie: impact maken. Directeur Jan Baljeu laat er geen twijfel over bestaan: “De wereld staat in brand en wij kunnen die niet in ons eentje blussen, maar we kunnen wel ons steentje bijdragen. Dat doen we op het gebied van duurzame mobiliteit, vitaliteit én maatschappelijke betrokkenheid.”
Fitter dankzij Leasefiets
De landelijk opererende lease-organisatie uit Drachten kijkt veel verder dan rendement. “We kijken nadrukkelijk welke invloed wij hebben op de wereld om ons heen en hoe we die wereld een stukje beter kunnen maken”, bevestigt Baljeu. Al jaren zet Friesland Lease in op duurzaamheid en CO2-reductie, onder andere door de focus te leggen op elektrische mobiliteitsoplossingen.
De Leasefiets is daar een tastbaar voorbeeld van. “Onze Leasefiets-regeling heeft al bij veel bedrijven impact gemaakt: meer werknemers stappen vaker op de fiets, komen fitter op het werk en zijn gezonder en vitaler. Bij onze eigen organisatie heeft het er zelfs toe geleid dat we een extra fietsenstalling hebben moeten plaatsen.”
Elektrisch rijden: koersvast ondanks tegenwind
Hoewel duurzaam beleid op overheidsniveau volgens Baljeu achterblijft en er signalen zijn dat sommige automobilisten terugvallen op benzine of plug-in hybride, houdt Friesland Lease vast aan de duurzame koers. “Fabrikanten zullen stoppen met benzineauto’s. De toekomst van fossiel rijden is eindig – dat blijf ik herhalen.”
Hij benadrukt dat elektrisch rijden op termijn goedkoper zal zijn dan benzine, ondanks alle zorgen over laadinfra en stroomvoorziening. “Als je slim laadt, op momenten van zonne- of windoverschot, draagt je auto zelfs bij aan stabilisatie van het stroomnet.”
Friesland Lease wil klanten bewust maken van deze ontwikkelingen. “We helpen onze klanten de juiste keuzes te maken. Uiteindelijk is het aan hen, maar wij willen het ze zo makkelijk mogelijk maken om te kiezen voor duurzame mobiliteit.”
Maatschappelijke betrokkenheid
Friesland Lease kiest bovendien bewust voor maatschappelijke betrokkenheid. Het bedrijf steunt al jaren sportverenigingen en sociale initiatieven. “Wij stoppen bewust geen geld in het weggeven van relatiegeschenken, we doen dat liever in projecten waar we écht het verschil maken. Dat waarderen onze klanten ook”, vertelt de directeur.
Elke medewerker van Friesland Lease krijgt twee dagdelen per jaar vrij om zich in te zetten voor maatschappelijke initiatieven, zoals die van Stichting Present. “Hiermee maken we sociale impact dichtbij huis. We ruimen bijvoorbeeld huizen op van mensen die zelf het overzicht wat kwijt zijn, of we doen tuinklussen. Als je met een groepje collega’s op deze manier samen iets goeds doet, geeft dat energie. En het zorgt ervoor dat je als bedrijf concreet iets doet voor de samenleving.”
Bewust kiezen
Friesland Lease staat wat klanttevredenheid betreft al jaren in de landelijke Top 3 en sleepte al vele prijzen in de wacht. “Sommige klanten kiezen voor ons vanwege onze duurzame koers, anderen doen dat vooral vanwege onze goede dienstverlening en persoonlijke aandacht. Dat is allemaal prima. Als je bij Friesland Lease auto’s of fietsen least, krijg je meer dan de producten en diensten waar je voor kiest: je maakt het mede mogelijk dat wij nóg meer impact kunnen maken.”
Baljeu besluit: “Als meer bedrijven bewust kiezen voor een partner die duurzaamheid, vitaliteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt, kunnen we samen écht het verschil maken.”
Circulaire mobiliteit
Binnen het wagenparkbeheer zet Friesland Lease concrete stappen richting circulariteit. “Waarom een nieuwe spiegel als een gebruikte net zo goed is? Het kost meer werk om uit te zoeken, maar we doen het toch. We zetten gebruikte banden efficiënt in en we onderzoeken of zomer- of winterbanden uit beëindigde contracten opnieuw kunnen worden gebruikt – mits veilig natuurlijk.” Deze aanpak vermindert verspilling én houdt kosten in de hand.