Wat we doen voor groen
In de huidige digitale wereld maakt iedereen constant jacht op een hoge vindbaarheid. Bedrijven en organisaties hechten veel waarde aan hun ranking en zijn ook bereid om te investeren in manieren die daaraan bijdragen. Bij Ondernemend Friesland en de Kijk op-websites is een hoge vindbaarheid belangrijk, en daar doen we dan ook heel wat voor.
Tijdens het verwerken van persberichten staat de SEO-analyse centraal. Om te zien in wat voor mate een bericht vindbaar is kunnen wij de SEO-analyse raadplegen. Die analyse bestaat uit verschillende kleine punten die achter een bolletje staan. Een voorbeeld van zo’n punt is de juiste lengte van de metabeschrijving. Ook is er een groot bolletje dat het algemene resultaat samenvat. Deze bolletjes zijn zonder aanpassingen vaak rood of oranje, en die kleuren staan voor een slechte tot matige vindbaarheid. Dat is voor ons natuurlijk niet goed genoeg. Het licht moet op groen en daar moet ik heel wat voor doen. Zo maken we aanpassingen die ervoor zorgen dat elk punt een groen bolletje krijgt.
Moeilijke puzzel
Dit werk vind ik soms net een moeilijke puzzel. Mijn jacht naar groen begint met een passende focus keyphrase. Een focus keyphrase is het trefwoord waarmee je het onderwerp van de hele tekst samenvat. De lezer zoekt waarschijnlijk naar content over het onderwerp met het trefwoord als zoekterm. De focus keyphrase moet in de titel staan en in de metabeschrijving. Het komt voor dat ik verschillende samenstellingen uitprobeer. Ook maak ik tags en heb ik de mogelijkheid om het bericht in een categorie te plaatsen. Bij het toevoegen van de afbeelding krijgt de afbeelding dezelfde titel als het bericht, zodat ook hier weer de focus keyphrase in voorkomt. Zodra genoeg punten een groen bolletje hebben, en dus geoptimaliseerd zijn, is er sprake van een hoge vindbaarheid, en dan springt het bolletje voor het algemene resultaat op groen.
Mijn missie is voltooid. Een hoge vindbaarheid verreist een hoop werk, maar dat is het wel waard. De SEO-analyse is groen, en dat is waar we het voor doen.
Hessel Riemersma
Ondernemend Friesland