Kennisplatform voor het noorden
Hennie van Braak
Van Braak Accountants Accountancy

Voorkom procedures van thuiswerkers

Veel werknemers willen ook na de coronacrisis thuis blijven werken. Dat brengt nieuwe risico’s mee voor u als werkgever. Met deze vijf tips verkleint u de kans op procedures van thuiswerkers.

De toekomst is hybride, als het om werken gaat. Slechts tien procent van de werknemers wil weer fulltime op kantoor werken. Twintig procent blijft het liefst thuis, zeventig procent ziet een aantal dagen thuis en een aantal dagen op kantoor als het nieuwe ideaal.
Thuiswerken is niet zonder risico. Uit onderzoeken blijkt dat werknemers die tijdens de coronapandemie thuiswerkten veel meer klachten hadden over hun fysieke en mentale gezondheid. De verwachting is dat we binnenkort de eerste procedures gaan zien, waarbij thuiswerkers hun werkgever verantwoordelijk gaan stellen.

1: Controleer de thuiswerkplek

Als werkgever bent u verantwoordelijk voor een ergonomisch ingerichte werkplek. Het maakt niet uit waar die staat: op kantoor of bij de werknemer thuis. Sommige bedrijven stellen bureaus, stoelen en apparatuur ter beschikking, anderen geven een geldbedrag waarmee werknemers hun thuiswerkplek inrichten. Waar u ook voor kiest, u moet zélf controleren of de werkplek ergonomisch is ingericht.

2: Geef concrete instructies

U doet er verstandig aan om werknemers concrete instructies te geven over hun zithouding, verlichting van de werkplek, de afstand tot het beeldscherm en het inlassen van korte pauzes met voldoende beweging. Dat lijkt betuttelend, maar voorkomen is beter dan genezen. Bovendien werkt het in uw voordeel als u tijdens een procedure kunt aantonen dat u medewerkers geïnstrueerd heeft.

3: Monitor de werkdruk individueel

Als werkgever bent u wettelijk verplicht om de werkdruk van uw medewerkers in de gaten te houden. Hoe meer werknemers thuiswerken, hoe lastiger dat wordt. Informeer daarom geregeld naar de werkdruk. Niet alleen in teamvergaderingen, maar ook per werknemer en bijvoorbeeld tijdens functioneringsgesprekken. Het voordeel van dat laatste is dat u op papier kunt aantonen dat u de werkdruk heeft gemonitord.

4: Actualiseer uw RI&E

Werkgevers moeten een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) hebben. Diverse brancheverenigingen én het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bieden daarvoor tools aan. Als u een RI&E heeft, is het belangrijk dat u die bijwerkt.

Tip 5: Betrek de OR

Hebt u een ondernemingsraad? Vergeet niet deze in te schakelen bij het maken van een thuiswerkregeling. Bij de invoering van thuiswerken in de organisatie heeft de OR instemmingsrecht.

Delen via

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord