Kennisplatform voor het noorden
Hennie van Braak
Van Braak Accountants Accountancy

Onroerend goed

Wie zakelijk onroerend goed wil kopen moet met allerlei aspecten rekening houden. Zoals bijvoorbeeld de locatie, de staat van het pand, het bestemmingsplan, of er sprake is van huur- of kooprendement en uiteraard de duurzaamheid en energielabel van het pand. Ook is het raadzaam te kijken naar fiscale voordelen.

Allereerst is de locatie van belang. U wilt dat uw vestiging goed bereikbaar is, voor zowel personeel, klanten als leveranciers. Let daar op. De vraag of u uw bedrijfsactiviteiten in een bepaald pand mag uitoefenen, is ook relevant. Vraag daarom altijd naar het bestemmingsplan en kijk naar welke vergunningen u nodig heeft, voordat u tot koop overgaat.

Net als bij een woning is het van belang te onderzoeken of het pand in goede staat is en of er wellicht verborgen gebreken zijn. Wordt een pand al deels verhuurd, dan is het verstandig om te kijken naar het huur- of kooprendement, maar ook of u in de toekomst wellicht verder kunt uitbreiden is een relevante vraag. Daarnaast kunt u wellicht een deel van uw aankoop verhuren aan een derde. Als daar sprake van is, zorg dan voor een deugdelijke huurovereenkomst, waarin een BTW-paragraaf is opgenomen. Ontbreekt de BTW-paragraaf, dan kan dit nadelige gevolgen hebben voor zowel de huurder als de verhuurder.

Verder dient u bij verhuur van onroerend goed, dit te melden bij de verzekeringsmaatschappij. Verhuur wordt namelijk als een risicoverhogende factor gezien en dat wil de verzekeringsmaatschappij graag weten. Doet u dat niet, dan heeft dit eventueel nadelige gevolgen bij schade.

Een duurzaam pand met energielabel A is erg aantrekkelijk. Immers, daarmee kunt u direct kosten besparen op het energiegebruik, maar het pand kan daardoor ook in waarde stijgen.

Bij aankoop van een pand kunt u in aanmerking komen voor investeringsaftrek. U kunt elk jaar afschrijven op het pand, ten laste van de winst, waardoor u minder belasting gaat betalen. Daarnaast kan in bepaalde gevallen de BTW van de aankoopsom worden afgetrokken. Deze aftrek leidt tot een lager investeringsbedrag en dat is goed voor uw portemonnee. Verder is de hypotheekrente aftrekbaar van de winst en verbeteringen en/of onderhoud aan het pand kunnen afgetrokken worden van de winst van uw bedrijf.

Wanneer u uw onroerend goed (deels) huurt van een derde en u voert een forse verbouwing door, dan komt dit ten gunste van de verhuurder. Mocht de overeenkomst vervolgens na een bepaalde tijd beëindigd worden, dan dient u ervoor te zorgen dat u als huurder een deel van deze investering terugontvangt.

Tenslotte adviseer ik verhuurders altijd om een huurdervingsverzekering af te sluiten. Stel dat het pand afbrandt, dan zullen de huurpenningen stoppen en dat heeft nadelige gevolgen voor de verhuurder.

Kortom, bij aankoop en /of verhuur van onroerend goed komt veel kijken. Wij constateren dat veel ondernemers onvoldoende op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving en financiële consequenties van bepaalde beslissingen. Het is goed om daarom vooraf informatie in te winnen.

Hennie van Braak, Van Braak Accountants

Delen via

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord