Kennisplatform voor het noorden
Thealize Roorda
van der Heide Bliksembeveiliging, kathodische bescherming, elektrotechnische veiligheid en opleidingen.

Kroketdagen

Kroketdagen noemen we ze: verplichte cursusdagen die werknemers in het kader van elektrotechnische veiligheid moeten volgen (NEN 3140). Een moetje, maar wel een essentiële. Kennis van veilig werken is immers van levensbelang. Als marktleider in elektrotechnische opleidingen doen we er alles aan om aantrekkelijke én effectieve cursussen te bieden. In een veranderende tijd is dit best een uitdaging.

Als cursist hoef je bij ons sowieso geen zes dagdelen in het leslokaal te bivakkeren. Zo bieden we als één van de weinige opleiders praktijklessen aan: op locatie of in ons opleidingscentrum. Het nabootsen van situaties is interactief en leerzaam. Maar… er blijft altijd een stuk theorie over. Dit is voor veel cursisten even doorbijten. Zeker wanneer je voor de derde of vierde keer de boeken in moet. Het broodje kroket dat wij standaard op deze cursusdagen regelen, verzacht dan de pijn.

Naar ‘new school’

De zorg voor uitdaging blijft een punt van aandacht. Een cursus over veilig werken mag nooit als moetje of herhalingsoefening voelen. Daarnaast levert het aantal ‘verplichte’ cursusdagen steeds vaker een puzzel op voor werkgevers. Zeker wanneer technisch personeel dat al schaars is, meerdere dagen het cursuslokaal in moet. Daarom zoeken wij als opleider naar nieuwe manieren om de ‘old school’-cursus, steeds meer ‘new school’ te maken.   
Voor een transmissienetbeheerder ontwikkelden we een nieuw leerconcept. Voor medewerkers of onderaannemers van de beheerder ligt de veiligheidslat hoog – zeker wanneer je aan het hoogspanningsnet werkt. Zo ben je pas bevoegd om aan schakelstations en transformatoren te werken wanneer je hiervoor een aanwijzing haalt. Medewerkers moeten hiervoor om de drie jaar examen doen. Wie zakt, heeft een probleem…

Maatwerk

Er hangt dus nogal wat af van de cursus die ze krijgen. Uit onderzoek blijkt dat cursisten hierin verschillende leerwensen en -behoeftes hebben. De één wil meer diepgang. Anderen vinden juist dat er teveel herhaling in de stof zit. Weer anderen – vooral jongeren – willen meer online aan de slag. Aan ons de uitdaging om een opleiding te ontwikkelen die aansluit op die wensen én die voldoet aan de STIPEL-eisen die worden gesteld. 

Gelukkig is er – dankzij online – steeds meer mogelijk. Zo ontwikkelden we voor deze transmissienetbeheerder een tool waarmee we op voorhand het kennisniveau van iedere cursist toetsen: waar scoor je goed op, waar heb je nog wat te leren? Op basis hiervan doorloop je als cursist een maatwerkroute. Deze adaptieve aanpak scheelt tijd en voorkomt dat een training saai wordt.

Thuis

Daarnaast kent het opleidingsprogramma iets nieuws. Als cursist kun je de theorie grotendeels thuis volgen. Via smartphone, tablet of laptop. Geen lange dagen meer in het theorielokaal, geen extra reistijd, maar leren wanneer het jou uitkomt. Ook de content is eigentijds. Cursisten gaan aan de slag met filmpjes, quizzen en testen. En niet onbelangrijk: je hebt het cursusmateriaal altijd bij de hand.

De cursussen nieuwe stijl zijn gestart en de reacties zijn veelbelovend. Of we helemaal geen klassikale lessen meer aanbieden? Zeker wel. Hoe leuk en effectief ‘blended learning’ ook is, het ‘old school’ broodje kroket kan niet door iedereen gemist worden.   

Thealize Roorda

Manager Verkoop bij van der Heide

Delen via

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord