Zwembandjes

20 mei 2020 Klaas Olijnsma | Centrum voor Bedrijfsopvolging | Bedrijfsadvies

Iedereen herkent het wel. Je hebt jezelf iets voorgenomen om te gaan uitvoeren, maar je weet niet hoe je het moet aanpakken. Al gauw is er dan de neiging om het voor ons uit te schuiven. Zeker wanneer het iets betreft wat je nog niet eerder hebt gedaan. Want waar moet je beginnen en wie betrek je in je plannen? Het wordt nog lastiger wanneer je het gehele traject niet kunt overzien.

De Dikke van Dale
Volgens de Dikke van Dale is de betekenis van ‘zich oriënteren’ : 1) nagaan waar je je bevindt;  2) je van de toestand, de verhoudingen op de hoogte stellen.
De afgelopen weken heb ik gesprekken gevoerd met diverse ondernemers die uitvoering wilden geven aan de overdracht van hun bedrijf, maar niet wisten hoe en waar te beginnen. Ze vonden het met name lastig omdat ze het nog nooit eerder hadden gedaan. Eén ding hadden ze echter gemeen. Het uitstel hadden ze omgebogen in een daad van actie: een oriënterend adviesgesprek met een adviseur om te sparren over bedrijfsoverdracht.

Onontgonnen terrein
Tijdens deze gesprekken hebben de ondernemers ervaren dat het vraagstuk rondom bedrijfsopvolging hen ook emotioneel raakt. Het onderwerp trekt je uit je comfortzone, waarbij je ook nog moeten gaan nadenken over je toekomst; over los kunnen laten; over angst voor het zwarte gat. Kortom: onbekend en onontgonnen terrein.
Waar moet je beginnen? Hoe moet je beginnen? Wanneer moet je beginnen? Met wie moet je beginnen? Het zijn de bekende vragen waar iedere ondernemer mee worstelt wanneer bedrijfsopvolging zich aandient.

Springen
Het is mooi dat je bij het zoeken naar antwoorden op al die vragen terecht kunt bij een adviseur, maar het zou ook fijn zijn als je ervaringen kunt uitwisselen met ‘lotgenoten’. Collega-ondernemers die ook voor dezelfde keuzes staan en zich daarop goed willen voorbereiden. Het Centrum voor Bedrijfsopvolging biedt hiervoor een platform op verschillende manieren, individueel of collectief.   Het opvolgingstraject begint echter altijd bij het inventariseren van de continuïteit van de onderneming, alsmede het veilig stellen van de lange termijn financiële planning. Een onafhankelijke waardering van de onderneming kan hierbij een indicatie geven van de route die je gaat volgen.

En wanneer je dan die sprong in het diepe waagt is er altijd die adviseur, die je zwembandjes aanreikt, zodat je niet zult verdrinken in ‘het proces’ gedurende het traject van overdracht van je onderneming.

Klaas Olijnsma
Centrum voor Bedrijfsopvolging

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord