Deze opmerking, van de leverancier van zijn bedrijfskleding in het jaar 2000, was genoeg voor Klaas Bijsterveld om te stoppen met het reinigen van stallen en de overstap te maken naar de verkoop van werkkleding. Nu, 25 jaar later, is Bijsterveld Bedrijfskleding in veilige handen bij dochter Henriëtte en haar man Klaas Jan Bolhuis. Maar een kwart eeuw ondernemen gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Met name de snelle groei van het bedrijf zorgde voor de nodige dilemma’s. Henriëtte en Klaas Jan zochten hulp, klopten aan bij GroBusiness en gingen aan tafel met Maarten Soppe, die hun adviseerde over deze bedrijfsmatige uitdagingen.
Uniek in service
Wat begon als ‘leuren langs de deuren’ groeide uit tot een indrukwekkend pand in Loppersum. Van daaruit voorziet Bijsterveld talloze bedrijven en ondernemers in de omgeving van kwalitatieve én comfortabele bedrijfskleding. Hier worden niet alleen de logo’s op de kleding geborduurd, maar zijn klanten ook welkom om te shoppen in de showroom.
‘Hiermee maken wij het verschil,’ legt Klaas Jan trots uit. ‘Klanten kunnen direct zien wat hen goed staat en bijvoorbeeld, aan het einde van de werkdag, nieuwe werkschoenen uitzoeken, of dat de baas ze even langs stuurt voor een nieuw jasje.’
Voordat het pand in Loppersum in 2010 een feit was, werd de bedrijfskleding nog met de bestelbus naar klanten gebracht. Bij bezorgroutes en passessies gebeurt dat nu nog steeds, maar inmiddels met een opvallende, blits gekleurde, elektrische bus. Bijsterveld gaat duidelijk met de tijd mee.
Showroom, werkruimte, mooie bus; wat is het geheim achter de groei van dit bedrijf? ‘Als ik ergens voor ga, bijt ik me erin vast en wil ik er álles over weten,’ aldus Henriëtte.
Persoonlijk contact als Unique Selling Point
Maar er zit meer achter. Mede dankzij de zelfgeschreven en goed werkende klantsoftware van Klaas Jan biedt Bijsterveld een persoonlijke service die je zelden nog ziet.
‘Als een klant belt omdat één van zijn werkbroeken aan vervanging toe is, vragen wij direct of het om die broek van vorig jaar augustus of die van januari gaat. Alles wordt hierin netjes bijgehouden; maat, bewerkingen, etc.’
Dankzij deze combinatie van persoonlijke aandacht en digitale ondersteuning bedient het bedrijf inmiddels zo’n 6.000 klanten. ‘We wilden bewust niet te snel groeien,’ vertelt Klaas Jan, ‘daarom hebben we geen nadruk gelegd op marketing, zodat we altijd de kwaliteit konden blijven garanderen.’
Snelle groei brengt uitdagingen
Groei brengt automatisch bedrijfskundige uitdagingen met zich mee. Zo ook bij Bijsterveld. ‘Toen mijn vader het bedrijf runde, liep hij constant met de telefoon aan zijn oor, zelfs op vakantie. Dat dreigde bij ons ook te gebeuren; er moest iets veranderen,’ zegt Henriëtte. Ze zochten hulp en mkb-verkenner Maarten Soppe van GroBusiness, onderdeel van Economic Board Groningen, stond al snel voor de deur. GroBusiness helpt je vraagstuk helder te krijgen, zet haar netwerk in en wijst mkb’ers op mogelijkheden en samenwerkingspartners. Kortom, ze helpen je een stap verder.
Stevige gesprekken
Klaas Jan en Henriëtte kijken positief terug op de gesprekken, al waren ze soms confronterend.‘In het eerste gesprek hoorde ik dat onze zelfgeschreven software een mogelijk toekomstig risico kan zijn. De waarde van je bedrijf zou simpelweg minder zijn bij een eventuele overname. En als ik toen zou omvallen was er niemand aanwezig die de kennis had om ermee verder te kunnen. Daar stonden we wel even van te kijken, maar het zette ons ook aan het denken,’ zegt Klaas Jan glimlachend.
Henriëtte vult aan: ‘Als ondernemer loop je tegen veel vraagstukken aan. In gesprekken met Maarten kwamen deze duidelijk naar voren en kregen we inzichten om verder te denken. Dat geeft duidelijkheid: je ziet wat je goed doet, maar ook waar verbetering mogelijk is.’
Uiteindelijk leidde dit tot een plan om de groei te beheersen, de kwaliteit van service te behouden en meer rust te creëren in de vrije tijd. Henriëtte: ‘De oplossing was back-ups vinden voor alle rollen in ons team, inclusief die van onszelf. Zo is er altijd iemand die werk kan overnemen als een ander uitvalt.’ Dat klinkt eenvoudig, maar met een klein team en specialistische kennis was dat een uitdaging. Inmiddels zijn alle back-ups gevonden en is het bedrijf klaar voor de toekomst, maar dat was nog even een klus.
De oplossing
Hoe vonden ze het personeel? Klaas Jan dacht eerst aan vacaturebanken. ‘Dat leek logisch, dat doet iedereen. Vanuit GroBusiness kregen we echter de tip eerst in ons eigen netwerk te zoeken. Mensen die onze service en ons persoonlijk al kennen. Dat probeerden we, en dat bleek ontzettend goed te werken!’
Afstand doen van de zelfontwikkelde software bleek, na zorgvuldige overweging, niet de juiste keuze. ‘We hebben bewust gekozen om vast te houden aan ons eigen systeem,’ vertelt Klaas Jan. ‘De software sluit zó goed aan op onze werkwijze, klantwensen én de specifieke functionaliteiten waarin we ons onderscheiden dat geen enkel standaardpakket in de buurt komt.’ Via het netwerk van GroBusiness zijn de juiste contacten gelegd om de continuïteit van het systeem te waarborgen. ‘Het risico is daarmee weggenomen. De software is stabiel, flexibel en wordt continu doorontwikkeld. We weten precies wat we in huis hebben en kunnen erop vertrouwen.’
De toekomst
Ondertussen wordt er volop gewerkt aan een nieuwe website en verdiept Klaas Jan zich in marketing. ‘Klanthousiasme heb ik geleerd van de marketeer van Jumbo. Iets extra doen voor klanten, zoals de tijd nemen, gezelligheid bieden, met zorg per persoon inpakken en herstellen van kleding in plaats van aandringen op vervanging of de naam van de klant op verpakkingen zetten. Kleine dingen die een groot verschil maken.’
Klaas Jan gebruikt ook ChatGPT om op de stoel van de klant te gaan zitten en in kaart te brengen waar de marketingkansen liggen. ‘Je geeft aan wat je wil vertellen, en vraagt aan ChatGPT wat de klant daarvan wil zien. Het werkt fantastisch!’
Hun visie is duidelijk: winstgevend zijn zonder winstmaximalisatie en service voorop. Investeren in personeel en machines, zodat kwalitatieve service gegarandeerd blijft en gezonde groei mogelijk is. ‘We willen doorgaan zoals nu, met gematigde groei,’ vertelt Henriëtte. ‘We gaan niet achteroverleunen, maar willen wel onbekommerd ondernemen.’
Welke ambities hebben Henriëtte en Klaas Jan nu nog voor zich liggen?
‘Een boterham met één plak kaas is prima,’ zegt Henriëtte. ‘Een extra plakje maakt het niet lekkerder, alleen maar stressvoller om voor elkaar te krijgen.’ Beiden zijn het eens: ondernemen én zorgeloos ouder worden is hun doel. Vrolijk opstaan, voldaan naar bed, en leuke dagen met hun team en tevreden klanten.
Ondernemer in Groningen? GroBusiness helpt je verder.
Groeiambities? Je positie verstevigen? Sparren over je bedrijf? Ondernemersvraagstuk? Je verbreedt je horizon met de verkenners van GroBusiness.
Als ondernemer kan je niet iedereen en alle mogelijkheden kennen. GroBusiness helpt je op weg. De mkb-verkenners van GroBusiness zijn op de hoogte van ontwikkelingen, verkennen samen met jou opties, zetten hun grote netwerk in en wijzen je de weg naar mogelijkheden en samenwerkingspartners. Je ziet meer mogelijkheden met GroBusiness.