Het Groningse Bano is al meer dan een halve eeuw een betrouwbare, creatieve en meedenkende partner van tal van internationale bedrijven. Zowel ondernemers die zich middels een onderscheidend concept met een stand willen presenteren op een beurs als organisatoren van een evenement weten directeur Erwin Balkema en zijn gespecialiseerde medewerkers al jaren te vinden. ‘Wij krijgen iedere klus gedaan.’
Bano bedenkt, ontwerpt en ontzorgt. Het motto is, net als de slogan ‘Engaging audiences’, veelzeggend. Balkema benadrukt dat zijn bedrijf inderdaad meer wil zijn dan toeleverancier. ‘Wij willen partner zijn omdat we er dan samen het meeste uit kunnen halen. Wij leveren graag een toegevoegde waarde.’
Wat Bano uniek in Nederland maakt, is dat het bedrijf alles zelf in huis heeft om van een zakelijk congres, sport- en muziekevenement of beursstand iets bijzonders te maken. Het is die combinatie van techniek, stagedesign en stand- en decorbouw die ervoor zorgt dat klanten in één keer klaar kunnen zijn en met maar een aanspreekpunt te maken hebben. ‘Dat ervaren ze als prettig.’
Erwin Balkema, zoon van oprichter Gerrit, ziet tevreden dat Bano van een eenmanszaak die audio(visuele) apparatuur leverde, is uitgegroeid tot een veelzijdige onderneming die wereldwijd opereert. ‘Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat Avebe er overal netjes bij staat. Landelijk doen we dat
ook voor Aegon en ING. Maar ook Martiniplaza en Wagenborgen mogen wij tot onze vaste klanten rekenen.’ Volgens Balkema straalt in het buitenland de Nederlandse handelsgeest af op Bano. ‘We zijn pragmatisch en creatief en worden door opdrachtgevers tot uit Amerika, China en India gevraagd omdat ze weten dat wij iedere klus naar tevredenheid klaren.’
‘We merken dat de markt op het gebied van standbouw na de financiële crisis weer flink aantrekt. Er mag weer wat, de handrem is eraf. Er zijn zoveel mooie bedrijven, ook hier in het Noorden, die weer durven laten zien wat voor geweldige producten ze hebben. Daar ondersteunen we ze graag bij, we zijn blij dat wij daaraan mee mogen helpen.’
Het liefst begroet Balkema potentiële klanten vrijblijvend om samen van gedachten te wisselen en te brainstormen. ‘Dan kunnen we bekijken hoe we de doelen die iemand heeft het beste kunnen realiseren. Het werkt verhelderend het erover te hebben en wij hebben een schat aan ervaring waardoor we mensen op ideeën kunnen brengen.’ Natuurlijk is het ook mogelijk via het fonkelnieuwe boekwerk Trends In Events 2017 via de website kennis te maken met alle opties die Bano biedt.