Kennisplatform voor het noorden

Zzp’er maar toch netto uitbetaald: het kan

Geplaatst op 23 februari 2023
Zzp’er maar toch netto uitbetaald: het kan

Je kent het wel – de zzp’er met veel passie voor zijn beroep. Hij krijgt voldoening uit het werk en geniet van zijn creatieve vrijheid. Hij is expert in wat hij doet en levert goed werk voor zijn klanten.  

Met dit romantische beeld beginnen veel zzp’ers hun ondernemerschap. Maar dit is maar één zijde van de spreekwoordelijke medaille. De andere kant?! Dat is het voeren van een administratie, bijhouden van de financiën, belastingverplichtingen, verzekeringen, incassotrajecten enzovoort.  

Niet weinig zzp’ers zien al snel door de bomen het bos niet meer. Zij raken het zicht op hun financiën kwijt, houden geen geld achter voor de belastingdienst of verdrinken in de administratieve rompslomp. Belastingschulden, achterstallige betalingen en boetes zijn het desastreuze gevolg.  

Toename in Zzp’ers

Het aantal zzp’ers in Nederland neemt toe. In 2022 groeide het aantal zzp’ers met 127 duizend naar 1,2 miljoen. Vooral bij jongeren is werken als zelfstandige in trek. Hun aantallen zijn in een jaar tijd met 13% gestegen. Daarnaast groeit de instroom van zzp’ers met problematische schulden. Zo waren in oktober 2020 nog 18,3% en een jaar later naar maar liefst 32,9% van alle instromers zzp’er. Door het verder afbouwen van de overheidssteun in 2022 en de inflatie wordt verwacht dat het aantal zzp’ers met problematische schulden verder zal toenemen.  

ToPay

Om preventief in te grijpen en problemen te voorkomen hebben Silke Drent en Erik van der Werf in 2019 een innovatief concept bedacht. Hun eigen ontwikkelde software berekent van alle binnenkomende en uitgaande bedragen de btw en reserveert deze bedragen op een stichting derdengelden. Dit potje blijft onaangetast tot ToPay de belastingdienst betaalt of de klant zelf gebruik wenst te maken van zijn geld. Hierdoor hoeft de zzp’er zelf geen potjes meer bij te houden voor het betalen van de belasting. Alles wat hij op zijn rekening ontvangt is netto en kan uitgegeven worden.  

ToPay werkt preventief én biedt op het moment dat er sprake is van problemen weer perspectief voor de zzp’er. “Met onze alles-in-één formule bieden we de zzp’er alle diensten die hij nodig heeft om een succesvol bedrijf te runnen. De zzp’er hoeft bij ons alleen nog maar de basishandelingen te verrichten. Zijn facturen aanmaken en kosten registreren in ons eigen portaal MijnToPay”, vertelt Drent trots. Zijn collega Erik licht toe: “Hierdoor wordt een boekhoudprogramma overbodig. Onze financial consultants controleren de administratie en doen de aangiftes. Ook helpen zij bij grote veranderingen in het leven van de zzp’er zoals bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek. Wat ons echt uniek maakt is dat we óók de belasting van onze klanten betalen.”  

Voordelen van ToPay

Een goede start in het ondernemerschap is belangrijk. Er komt veel op een zelfstandige af. De meeste zzp’ers zijn niet bekend met de fijne kneepjes van een boekhouding. Martina Paulmann startte in 2022 haar bedrijf De Gebarendoodle. Als startende ondernemer heeft zij zich direct aangesloten bij ToPay. Zoals voor veel zzp’ers was het starten van een eigen bedrijf voor haar een spannende stap. “Tot nu toe heb ik altijd in loondienst gewerkt en het voeren van een boekhouding is voor mij compleet nieuw terrein. Ik dacht al een tijdje na over het starten van een bedrijf maar het administratieve gedeelte heeft me lang weerhouden om de stap te gaan zetten.” Kort na haar inschrijving bij de Kamer van Koophandel heeft ze zich aangesloten bij ToPay. “Dit is voor mij echt een uitkomst. De administratieve handelingen die ikzelf moet verrichten zijn heel overzichtelijk. Ik voer alleen mijn facturen en kosten in bij ToPay. Ik vind het een fijn gevoel dat de bedragen die ik op mijn rekening ontvang ook daadwerkelijk van mij zijn en ik geen rekening hoef te houden met een apart potje voor de belasting.”  

Met ToPay ontvangt de zzp’er onbeperkt toegang tot de nodige administratieve tools, een boekhouder en een financial consultant en dat alles voor een vast bedrag. Veel administratieve stappen heeft ToPay geautomatiseerd. De kern blijft mensenwerk. Iedere instromende klant wordt na registratie door ToPay persoonlijk gebeld. Samen wordt de individuele situatie van de klant besproken en een plan gemaakt. Hierdoor zorgt ToPay ervoor dat de zzp’er een gepersonaliseerd advies ontvangt en nooit te veel betaalt.  

Foto: ToPay B.V.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord