Kennisplatform voor het noorden

Als zoon van een ondernemer wordt het er met de paplepel ingegoten

Geplaatst op 2 september 2020
Als zoon van een ondernemer wordt het er met de paplepel ingegoten

Youri Brouwer wilde door middel van een studie economie in de voetsporen van zijn vader Willem treden; ondernemer zijn in de uitgeverswereld. Na zijn studie deed hij werkervaring op en koos er uiteindelijk voor om te gaan werken in het bedrijf van zijn vader. Inmiddels is hij mede-eigenaar van Ondernemend Friesland en Kijk op Uitgevers. In de nabije toekomst hoopt hij het merk te kunnen versterken en te verspreiden. 

Op het kantoor van Ondernemend Friesland in Drachten vertelt Youri over het begin van zijn loopbaan en de switch die hij maakte;

“In eerste instantie werkte mijn vader Willem voor een uitgever, hij had toen nog niet zijn eigen bedrijf”, vertelt Youri. “Hij was zelf nog voetballer, en werkte erbij als verkoper. Later is hij een uitgeverij voor zichzelf begonnen. Dat was ongeveer rond 2002 en in 2013/2014 heeft hij deze bladen meegenomen en is hij voor zichzelf begonnen. Ik heb dat allemaal wel meegekregen toen ik op de basisschool zat. Ik kende de business wel een beetje en dat wekte mijn interesse.’’

“Mijn ouders waren mijn voorbeeld, dus ik wilde als kind hetzelfde gaan doen. Bij veel mensen verandert dat later, maar ik heb het idee om ook in de uitgeverij te gaan nooit losgelaten.’’

“Na de HAVO ben ik dan ook commerciële economie gaan studeren, dit was een bewuste keuze. Al met de gedachte dat ik zelf ook ondernemer wilde worden, voor mezelf wilde beginnen. Dat plan had ik eigenlijk al uitgestippeld. Dat zal wel komen omdat ik het thuis heel vaak gehoord heb.’’

Wat maakt economie een geschikte studie?

“De studie was niet zozeer gericht op alleen het economische vlak, niet alleen maar cijfertjes.  Ik heb er toen voor gekozen om een specialisatie te doen, MCM (Marketing Communicatie Management). Een hele hoop was gericht op marketing. Ik heb veel colleges gevolgd op het marketingvlak; hoe zet je merken weg en hoe positioneer je deze?’’

Dus je plan is niet veranderd?

“Ik wilde altijd hetzelfde doen als mijn vader, maar dat willen heel veel kinderen. Maar mijn plan is zeker niet veranderd, nee. Wat ik wilde worden ben ik uiteindelijk ook gaan doen. Ik studeerde al vrij jong af, ik was toen 21 ongeveer.’’

“Na mijn studie heb ik eerst nog een paar jaar voor een ander bedrijf gewerkt. Als operations manager en heb ik andere dingen gedaan, voornamelijk op marketinggebied.’’

Bij welk bedrijf was dat?

“Bij E-Profilers. Dat bedrijf is na een paar jaar failliet gegaan. Vlak daarna ben ik bij mijn vader aan het werk gegaan. En inmiddels ben ik samen met hem directeur-eigenaar van Ondernemend Friesland B.V. en Kijk op Uitgevers. Ik werk hier nu inmiddels drie jaar.’’

Wat heb je als het meest interessante onderdeel ervaren?

“Een studie bevat altijd leuke en minder leuke delen. Ik vond de colleges over merkproducten die een succes worden het meest interessant. Bijvoorbeeld een gastcollege van een medewerkster van Philips die meewerkte aan het lanceren van een Nespresso-apparaat. De manier waarop dat bedacht werd; hoe zet je zoiets in de markt? Dat vond ik toch wel heel erg gaaf.’’

Is dat iets wat je ambieert? Wil je daar later zelf iets mee?

“Nou, in principe doen wij dat ook wel een beetje. Wij hebben natuurlijk ons eigen product dat wij produceren. Wij hebben een eigen merk, bouwen onze eigen bladen. We willen het ook gaan uitbreiden. Momenteel zijn wij hiermee bezig en aan het kijken hoe we dat willen gaan doen. Dus eigenlijk vergroten we ons eigen merk. Ik vind het een interessant onderdeel van het bedrijf.’’

Waar ben je het meest krachtig in?

“Het organiseren en managen binnen het bedrijf. Dagelijkse dingen waar ik samen met mijn vader mee bezig ben. Het helpen van onze collega’s. De lastige dingen zijn meestal door ons op te lossen, zodat de rest weer verder kan.’’

“Het is een klein bedrijfje, er heerst geen strakke en zakelijke sfeer. Ik heb een persoonlijke benadering. En doordat het ook een relatief klein bedrijf is, ken je iedereen goed. Iedereen kan makkelijk met elkaar overweg.’’

“Ik vind het zelf heel prettig werken. Ik denk dat we mooi op de grens zitten met de grootte van het bedrijf. Als je een groter bedrijf hebt komt daar ook veel meer bij kijken. Als je heel veel mensen in het bedrijf hebt werken, alleen al aan de directiekant, wordt het veel minder persoonlijk. Medewerkers vinden dat prettig, die persoonlijke benadering. Je moet overal over kunnen praten, een losse en vrije sfeer creëert ook weer een positieve werksfeer. Dat past ook wel goed bij me.’’

In hoeverre lukt het om werk en privé gescheiden te houden?

“Dat vind ik best wel moeilijk. Omdat het een familiebedrijf is, is het wel regelmatig onderwerp van gesprek. Ook als ik bij mijn ouders ben of thuis bij mijn gezin, als ik weer eens de laptop openklap om achterstallig werk in te halen. Ik ben ook nog heel veel ’s avonds aan het werk, in het weekend of in de vakantie; Het werk gaat altijd door. Maar dat hoort er ook wel een beetje bij.’’

Lukt het om ontspanning te vinden?

“Ik ben wel redelijk flexibel, dus dat lukt meestal wel goed.’’

Welk aspect van het werk geeft je energie?

“Het uiteindelijke resultaat; als de bladen af zijn. Als de klanten en mensen tevreden zijn en blij zijn met hoe ze in het blad staan. Dat geeft enorm veel energie.’’

Hoe ga je om met eventuele tegenslagen?

“Door deze zo snel mogelijk aan te pakken, niet te laten liggen. Het probleem oplossen. Meestal zie je dat wanneer mensen iets vervelend vinden, het niet benoemen, vooruitschuiven of laten gaan. Dat kan vervelende situaties veroorzaken. Het is voor jezelf, maar ook voor de tegenpartij prettig als het wordt opgelost.’’

“Ik hak niet altijd meteen de knoop door, maar denk altijd eerst goed na. Met het maken van keuzes en beslissingen wil ik het zorgvuldig aanpakken. Dat vind ik toch wel prettig.’’

Heb je nog een doel dat je wilt behalen?

“Ik zou heel erg graag willen groeien met het bedrijf, de bladen samenvoegen is daar een onderdeel van. Het mooiste zou zijn om in heel Nederland zakelijke magazines uit te kunnen brengen, om daarin groter te kunnen worden.’’ 

“Momenteel is het lastig om nieuw personeel te kunnen vinden, maar dat is momenteel overal zo. Waar die tekorten vandaan komen is een beetje onduidelijk. Zonder meer personeel wordt het ingewikkeld om uit te breiden, dat is toch wel een vereiste. Meer zakelijke bladen maken, dat is mijn grootste doel.’’

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord