Na 28 jaar op industrieterrein De Alde Mar in Dronryp heeft Dygra Lichtreclame op 1 mei de deuren geopend van het nieuwe bedrijfspand aan de Jan Flamelingstrjitte 5 in Menaam. Een strategische zet naar een energieneutraal gebouw van 500 vierkante meter, met de modernste productieapparatuur.
“We zijn nu volledig gasloos”, vertelt eigenaar Jouke Dijkstra trots. “Het nieuwe pand verwarmen we met pellets en hebben overal vloerverwarming. Zowel in de fabriek als in de kantoren.” De keuze voor het duurzame pand op bedrijventerrein Menaam Noord was bewust. “Vooral ook economisch interessant, maar voor ons plakwerk is temperatuurbeheersing essentieel. Anders wil het niet plakken.”
Van Schalsum naar Menaam: 34 jaar groei
Dygra’s verhaal begon in 1991 in Schalsum, waar Jouke Dijkstra samen met Coos de Graaf het bedrijf oprichtte. “Aanvankelijk verhuurden we lichtbakken aan bedrijven”, blikt Dijkstra terug. Door sterke groei verhuisde het bedrijf in 1997 naar een nieuw pand in Dronryp, opvallend gelegen aan de snelweg. Nu markeert de verhuizing naar Menaam een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van het full-service reclamebedrijf.
Het team van zes medewerkers specialiseert zich in lichtreclame, gevelreclame en bewegwijzering voor bedrijven en overheden. “We zijn thuis in de nieuwste trends”, legt Dijkstra uit. “Alles wordt nu uitgevoerd met led-verlichting. Neonverlichting komt eigenlijk niet meer voor. Je kunt dat op één hand tellen.”
Grote projecten en nieuwe trends
Recent realiseerde Dygra alle lichtreclames voor het nieuwe gedeelte van winkelpark De Centrale in Leeuwarden. “Maar we werken ook veel voor industriële bedrijven. Voor Hellema in Hallum hebben we bijvoorbeeld alle bewegwijzering en lichtbakken op de gebouwen geplaatst, zodat personeel en bezoekers dag en nacht de juiste ingangen kunnen vinden.”
Een opvallende nieuwe trend zijn doeklichtbakken. “Dat zijn thema-lichtbakken met gespannen doek, vooral voor winkels”, legt Dijkstra uit. “Ook bedrukte zonweringen worden steeds populairder. Zonwering zie je overal, maar bedrukken is nieuw en opvallend.” Daarnaast produceert Dygra car wrapping folies en one-way-vision folie voor autoramen en glaswanden.
High-tech productie in eigen beheer
In de nieuwe werkplaats staat geavanceerde apparatuur waarmee vrijwel alle producten in eigen beheer worden gemaakt. “We hebben een computergestuurde cnc-freestafel met een werkblad van 32 bij 21 decimeter”, vertelt Dijkstra. “Die behoort tot de grootste freestafels in Nederland. Hiermee frezen we aluminium, kunststof en mdf.”
Ook beschikt het bedrijf over meerdere fullcolor xl-printers met acht kleuren. “Daarmee kunnen we rechtstreeks op plaat printen met lichtdoorlatende folie, perfect voor de lichtreclame-industrie”, aldus de eigenaar. “We hebben ook verschillende snijplotters en kunnen folies printen voor autobelettering.”
Van advies tot montage onder één dak
De kracht van Dygra ligt in de complete service. “We geven vrijblijvend advies op maat en op locatie”, aldus Dijkstra. “Er worden meteen foto’s gemaakt en ingemeten. Daarna volgt het ontwerp en bij goedkeuring gaat dat in productie.” Het bedrijf regelt ook vergunningen en adviseert over stroomvoorzieningen. “Bij nieuwbouw kun je het beter direct meenemen dan later nog een stroompunt aanleggen. In principe is het een stukje ontzorgen van de klant.”
Dygra heeft ook een eigen montage- en servicedienst voor onderhoud van lichtreclames.
Circulair werken als tweede natuur
Duurzaamheid zit Dygra in de genen. “Eigenlijk vind ik dat er op dat gebied veel te weinig gebeurt”, stelt Dijkstra. “Wij proberen al heel lang circulair te werken. Dingen die goed zijn, kunnen we hergebruiken zonder ze weg te gooien. Dat is eigenlijk heel normaal, maar tegenwoordig moet je daar weer aandacht voor vragen.”
Het afval wordt meteen bij het productieproces gescheiden in verschillende containers voor aluminium, kunststoffen, folies en papier. “Zodra iets als afval wordt bestempeld, is het meteen al gescheiden”, legt hij uit. “Wij grossieren ook in platen, die kopen we groot in. Dat is efficiënt en duurzaam.”
Voor ondernemers die willen opvallen met professionele uitstraling biedt Dygra vanaf de nieuwe locatie dezelfde bewezen kwaliteit. “We zijn een no nonsense bedrijf”, vat Dijkstra samen. “We proberen mensen goed te adviseren en zeggen wat bij hen past. Dan proberen we dat te vertalen in een mooi ontwerp.” Een aanpak die al 34 jaar zijn vruchten afwerpt, nu vanuit een energieneutraal pand dat perfect past bij de toekomstgerichte visie van het Friese bedrijf.