Even de grens over om te tanken, boodschappen te doen of in december vuurwerk te halen. We doen het bijna allemaal wel een keer. Een bezoek aan Duitsland is in Noord-Nederland tegenwoordig zo gewoon dat een ritje over de grens nauwelijks meer voelt als een bezoek aan het buitenland. Steeds meer bedrijven stappen dan ook met oer-Hollands enthousiasme de grens over om op eigen houtje in Duitsland te gaan ondernemen. Het lijk tenslotte eenvoudig om daar zaken te doen.
Schijn bedriegt en daar weten ze bij advies- en accountantskantoor RSM DPI AG in Leer alles van. Het meer dan 40 jaar oude bedrijf is onderdeel van een wereldwijd samenwerkingsverband van onafhankelijke accountants. In totaal werken 760 kantoren in 120 landen samen in dit netwerk van consultants. In Duitsland zijn dit er 23 en in ons land tien. Een ideaal startpunt, waar ook de Nederlandse ondernemer terechtkan met alle vragen over onder meer fiscale zaken, jaarrekeningen, juridische kwesties, audit en transfer pricing.
De vragen van morgen
Volgens Jana Coßmann en Udo Stubbe van RSM DPI AG in Leer is het Nederlanders zeker aan te raden een adviseur in te schakelen als het gaat om zakendoen met Duitsland. ‘We hebben wel dezelfde munt maar de regelgeving wat betreft bijvoorbeeld transfer pricing of fiscale zaken verschilt wel degelijk’, leggen zij uit. Zonder een grondige kennis van de regelgeving kan iemand snel verdwalen in de bureaucratie en in de problemen komen. ‘Wij nemen die last van iemands schouders. RSM DPI AG staat je bij met raad en daad op economisch, fiscaal en juridisch gebied en geven strategisch advies. Kortom: we denken vandaag al mee over de vragen van morgen.’
Cultuur
Het advies gaat verder dan het zakelijke aspect. Bij de 70 medewerkers van RSM DPI AG gaat het namelijk niet alleen om de cijfers. Ook het gevoel speelt een belangrijke rol. Een klik tussen adviseur en ondernemer is daarom belangrijk.
‘Als je weet hoe iemand over bepaalde zaken denkt, kun je daarop inspelen. Je kunt dus heel persoonlijk meedenken. Tips over hoe om te gaan met de Duitse bedrijfscultuur horen daar ook bij. Nederlanders zijn bijvoorbeeld gewend veel te vergaderen en te brainstormen voor ze aan een klus beginnen.’ In Duitsland gaat men, zo schetsen Jana Coßmann en Udo Stubbe, liever zo snel mogelijk aan de slag. Over taalproblemen maken de bedrijfsadviseurs zich trouwens niet ongerust. ‘Nederlanders spreken over het algemeen goed Duits. Dat wordt hier meestal erg gewaardeerd. Bovendien spreken sommige medewerkers van RSM DPI AG ook Nederlands. Voor de ingewikkelde vragen en kwesties heb je een adviseur. Daarmee toon je een grondige voorbereiding en laat je zien de tegenpartij serieus te nemen.’