De Takkenkamp Groep, met vestigingen in onder meer Apeldoorn, Deventer, Veendam en Zelhem, maakt momenteel een sterke groei door. Dat heeft alles te maken met de nieuwe tak van het bedrijf, Takkenkamp Isolatie, die in januari dit jaar is ontstaan door de overname van Feenstra Isolatie. Daarmee zijn de activiteiten van het van oorsprong Zelhemse bedrijf verder verbreed, naast gevelonderhoud, restauratie, steiger- en hoogwerkerverhuur, waarmee Takkenkamp al tientallen jaren naam maakt.
Onder leiding van Rick Takkenkamp, de derde generatie van het familiebedrijf, zijn dagelijks 180 mensen actief voor vastgoedeigenaren, woningcorporaties, aannemers, onderhoudsbedrijven, schilders en particulieren in het hele land. Ook wordt samengewerkt met strategische partners, waaronder Nuon.
Business Succes Award
De sterke ontwikkeling die het bedrijf momenteel doormaakt, leidde onlangs tot het winnen van de nationale Business Succes Award 2016 (categorie metsel- en voegbedrijven) van RTL7. Volgens de NBSA-jury onderscheidt Takkenkamp zich met knowhow, klant- en servicegerichtheid. Daarbij is innovatie het sleutelwoord, want Takkenkamp is voortdurend bezig om de dienstverlening nog verder te verbeteren. Daarmee is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende en vernieuwende speler in de branche. Deze loftuitingen gelden voor Takkenkamp Gevelonderhoud BV, maar zijn zeker ook van toepassing op de nieuwe isolatietak. ‘De manier van werken waarmee we onze goede naam hebben opgebouwd in gevelonderhoud, restauratie, steigeren hoogwerkerverhuur, passen we in dezelfde mate toe als het gaat om isolatie’, benadrukt Rick Takkenkamp.
Verwachting overtreffen Bij innovatie in isolatie denken we in eerste instantie aan het toepassen van nieuwe materialen en technieken om de isolatiewaarde nog verder te vergroten. Uiteraard is Takkenkamp daarmee bezig, maar in de ogen van de directeur is innovatie veel meer dan dat: ‘Het gaat ook om de manier van werken, waarmee wij ons onderscheiden en waarmee wij toonaangevend zijn. Waar het in de isolatiesector vaak ging en soms nog gaat om het zo snel mogelijk voldoen aan de vraag van de klant, is ons streven om de klant van dienst te zijn met de beste oplossing. Die kan vaak heel wat anders zijn dan de aanvankelijke vraag, maar ondertussen wel het beste aan de aanvankelijke behoefte voldoen. Of sterker nog: de verwachting van de klant overtreffen. Dat is onze missie.’
Strategische partners
Takkenkamp bereikt die innovatie door telkens goed naar de klant te luisteren, mee te denken, te onderzoeken en ook door samen te werken met strategische partners. Zoals bijvoorbeeld Nuon. ‘Als het gaat om isolatie, doen wij meer dan alleen maar spouwen vullen. We kijken naar alle mogelijkheden om de woonlasten te verlagen en het comfort te verhogen. We stellen daarbij een aantal scenario’s samen volgens het trias-energetica principe: isolatie om energieverbruik tegen te gaan, maximaal gebruik van energie uit duurzame bronnen en efficiënte systemen om in de resterende energiebehoefte te voorzien. In goed overleg kiezen we dan voor een scenario, met inzet van alle middelen en technieken die daarvoor nodig zijn. Dat is méér dan isolatie alleen.’
Netjes
Om de juiste adviezen te kunnen geven, is er veel aandacht binnen het bedrijf voor de kwaliteit en de ontwikkeling van de medewerkers. ‘Wij investeren in de juiste man op de juiste plek. Onze mensen zijn goed opgeleid, deskundig en vakkundig. Niet alleen vakgericht, maar ook op het gebied van goede en duidelijke communicatie. Onze mensen behandelen bewoners zoals zij zelf behandeld willen worden. Of de klant nu een woningeigenaar, een huurder, een ondernemer of een medewerker is. We zijn altijd bij de mensen thuis of op het bedrijf op bezoek, en gedragen ons ook zo. Professioneel, verantwoordelijk en netjes.’ Takkenkamp is door SKG-IKOB, ISO, VCA en KOMO gecertificeerd en is daarnaast een ERM erkend restauratie voeg en metselbedrijf.
Full-service
In alle gevallen werkt Takkenkamp volgens het full-service principe. Ook als het gaat om complexe opdrachten voor grote opdrachtgevers, zoals woningcorporaties: ‘We verzorgen dan ook bijvoorbeeld de voorlichting, de bewonerscommunicatie, monitoring en nazorg. Waarbij de klant de regie houdt, maar wij al het werk uitvoeren. Onze integrale aanpak bespaart de klant veel tijd en geld. Wij werken projectmatig, oplossing gestuurd en resultaatgericht. Resultaatgericht werken hebben wij middels het VGO keur verankerd in onze organisatie. Wij hebben alle kennis en kunde in huis om dat te kunnen doen en geven bovendien prestatiegaranties.’