Kennisplatform voor het noorden

KTR na nieuwbouw weer volle kracht vooruit

Geplaatst op 19 oktober 2016
Hans Hagedoorn, directeur KTR Benelux BV

‘Als er een nieuw product komt, zijn de Hollanders de eerste die het verkopen.’ Met die uitspraak van de CEO van Kupplungstechnik Rheine verklaart Hans Hagedoorn – directeur van KTR Benelux BV – waarom zijn nieuwbouwplannen op het hoofdkantoor met instemming werden begroet. De Nederlandse vestiging van het bedrijf doet het sinds de start in 2000 gewoonweg uitstekend. De aandrijfspecialist ziet zeker nog veel potentie in de Benelux.

In het hagelnieuwe onderkomen op Bedrijventerrein Oosterveld kijkt Hagedoorn tevreden voor zich uit. ‘We zitten hier op een schitterende zichtlocatie, vlakbij de A1. Heel ons gebied is hiervandaan eenvoudig te bereiken en bovendien zit het hoofdkantoor op ruim een half uur afstand. Ook dat is mooi meegenomen.’ Hagedoorn zette de Nederlandse vestiging van KTR eigenhandig op. ‘In 1988 kwam ik in aanraking met het bedrijf, als verkoper binnendienst bij Morskate. Toen ‘deden’ ze 60 miljoen per jaar, nu 240 miljoen! De groei zit er nog steeds in, we zijn wereldwijd actief en hebben 23 vestigingen, waarvan de onze er één is.’

Merkwaardig is het natuurlijk wel, dat op nog geen 60 kilometervan het hoofdkantoor een vestiging van KTR zit. Toch heeft het besluit om in 2000 de Benelux-markt zelfstandig te betreden het bedrijf geen windeieren gelegd. ‘Nederlanders zijn verkopers. De Duitsers zijn wat dat betreft jaloers op ons’, vertelt de ontspannen pratende Hagedoorn. Voortbordurend op de eerder aangehaalde uitspraak van de CEO: ‘Hij vertelt altijd dat Nederlanders zelfs hun sokken nog kunnen verkopen. Dus we hebben echt een streepje voor. Bovendien doen Nederlanders graag zaken met landgenoten, net als Belgen dat ook doen. Daarom hebben wij ook in België een agent zitten. Het communiceert net iets gemakkelijker.’

Eigen innovatieteam
‘We zijn een leverancier in de mechanische aandrijftechniek en hebben geen elektrische koppelingen in het assortiment. Maar we hebben wel een innovatieteam, met jonge ingenieurs. Dan onderzoeken we wat de niches in de markt zijn en hoe we daarop kunnen inspelen. Daarbij houden we altijd in ogenschouw dat we het zelf moeten kunnen maken. Maar ook altijd met gedegen marktonderzoek: we analyseren de gewenste types, de verkoopverwachtingen, het prijsniveau en de concurrentie; voor heel Europa. Alle ideeën die er opkomen worden nauwkeurig bekeken en vervolgens wordt er een besluit genomen over eventuele assortimentsuitbreiding. Niets gaat zomaar.’

Dat was ook het geval bij de nieuwbouw. Drie jaar duurde het van eerste idee tot uiteindelijke opening van het prachtige gebouw, halverwege juni. ‘Dat het in Hengelo zou staan, stond voor mij buiten kijf. Dat is één van de voorwaarden geweest. Ik kom hiervandaan en bovendien zit hier veel techniek. En de bereikbaarheid van de rest van het land, daar ligt het niet aan. Voor de nieuwbouw heb ik een gedegen plan gemaakt, volledig uitgewerkt, en dat heb ik gepresenteerd in de aandeelhoudersvergadering in Rheine. Omdat we het goed doen en een goede liquiditeit hebben, hadden we veel pluspunten. Uiteindelijk duurde de besluitvorming nog een jaar, maar begin januari 2015 zijn we begonnen met plannen maken.’

Bouwen met lokale bedrijven
‘Ik heb allemaal lokale mensen erbij betrokken: Buro Fons Nijland voor het ontwerp, waarbij we het hoofdkantoor in Rheine als inspiratiebron hebben genomen, en het is gebouwd door de buurman, bouwbedrijf Steggink.’ Het gebouw is zo duurzaam mogelijk gemaakt. ‘We installeerden led-verlichting, zonnepanelen, extreme isolatie, warmtepompen en vloerverwarming. Maar we hebben bijvoorbeeld ook naar de airco gekeken. In het voorjaar kun je net zo goed een raam openzetten en je kunt ook koelen met 24 graden in plaats van 18. Boven hebben we ruimtes die we minder gebruiken. Daar gaat de airco uit als we er niet zijn.’

Breed assortiment, korte lijnen ‘We zijn actief in de maritieme sector in Nederland, maar ook in offshore en oil & gas, bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal sectoren die het lastig hebben, momenteel. Daarom zijn we blij dat we ook in de algemene machinebouw actief zijn, van treinstellen tot windmolens en aggregaatbouw. Alles wat aangedreven wordt, daar kan een koppeling in. We leveren hele kleine koppelingen, maar ook hele grote van 4 tot 5 megawatt voor windmolens. En we leveren niet alleen koppelingen, maar zijn een totaalleverancier in de aandrijftechniek, met bijvoorbeeld ook hydraulische remmen, olie-/luchtkoelers en hydraulische componenten in het pakket.’

‘We proberen zoveel mogelijk seriematig te verkopen, want dat is voor iedereen goedkoper. Toen we begonnen was het 70% standaard, maar je ziet wel steeds meer dat het naar maatwerk gaat. Dat is nu rond de 40%. Het voordeel van maatwerk is dat je in het voortraject veel samen doet met de klant. In feite ontwikkel je samen de machine. Onze techneuten denken volop mee met de klant. En in Duitsland zitten onze tekenaars en calculatoren. De lijnen zijn kort, waarbij rechtstreeks contact met zowel de klant als onze Duitse collega’s vaak belangrijk is. Zo kunnen we snel schakelen én goed adviseren. Gaat het over een standaard koppeling dan is dat eenvoudig, maar bij veel opdrachten gaat het om technisch ingewikkelde zaken. In ieder geval hebben we de organisatie en het gebouw nu zover staan dat we de komende jaren weer vooruit kunnen. En die potentie is er ook’, klinkt het vol vertrouwen uit de mond van de directeur.

 

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord