Kennisplatform voor het noorden

Toerist en inwoner Fryslân verleiden met inspirerende digitale samenwerking

Geplaatst op 25 mei 2020
Toerist en inwoner Fryslân verleiden met inspirerende digitale samenwerking

Een groot aantal ondernemers is samen met VVV Waterland van Friesland begonnen met het inspireren van toeristen en inwoners op een innovatieve manier. Op vijfentwintig plekken in de regio worden mensen geïnspireerd via narrowcasting. Dat wil zeggen dat er via beeldschermen en tablets interessante tips en aantrekkelijke informatie worden gedeeld. Volgens de deelnemende ondernemers zijn ‘samenwerken’ en ‘verbinden’ de sleutelwoorden om het toerisme in Zuidwest Friesland verder op de kaart te zetten.

Met de narrowcasting is het de bedoeling dat toeristen en inwoners enthousiast worden voor alles wat Waterland van Friesland te bieden heeft. Zo blijven toeristen wellicht langer of keren ze sneller terug. “Zeker in deze coronatijd waarin wordt verwacht dat veel mensen in eigen land of provincie vakantie vieren, is het extra belangrijk om te laten zien wat voor moois er bij ons allemaal te beleven is”, zegt Floriaan Zwart, directeur van VVV Waterland van Friesland. “Een vakantie dichtbij heeft veel te bieden.”

Zichtbaar zijn

Ook nu inspireren de beeldschermen al menig bezoeker of voorbijganger. Zo is er op de beeldschermen onder meer terug te lezen wat er nu en straks, ondanks corona, mogelijk is op het gebied van onder meer overnachten, cultuur, eten en drinken en watersport. Alle informatie op de beeldschermen wordt in drie talen getoond: Nederlands, Duits en Engels. “Met de narrowcasting worden we letterlijk en figuurlijk nog zichtbaarder”, denkt Nop de Graaf van het Kameleondorp in Terherne. Toeristen die collega-ondernemers bezoeken, worden volgens hem geattendeerd op Kameleondorp. Andersom worden bezoekers van Kameleondorp wellicht geïnspireerd om bijvoorbeeld naar Hindeloopen, Joure of Bolsward te gaan.

Elkaar versterken

Ook Pieter Bootsma van het Schaatsmuseum in Hindeloopen verwacht veel van de narrowcasting. “Ik zie de beeldschermen echt als een manier om elkaar als recreatieve ondernemers te versterken. Mensen die naar het Schaatsmuseum komen, zien op het beeldscherm wat er nog meer te doen is. Daardoor krijgen ze nieuwe ideeën. Het kan dus best zijn dat iemand bij een andere ondernemer op ons museum wordt gewezen. Zelf gebruik ik het beeldscherm ook om bijvoorbeeld aan te geven welke exposities er nog meer bij ons nog komen. Zo worden bezoekers wellicht geïnspireerd om tegen die tijd weer terug te komen. Voor ons familiemuseum is de narrowcasting een stukje verdere professionalisering, zonder daarbij te overdrijven natuurlijk.”

Inspirerende ideeën opdoen

Dat is het ook het idee van VVV en Taxicentrale Van der Bles in Makkum. “We hebben bij ons kantoor ook een tankstation en na sluitingstijd draaien we het beeldscherm naar buiten toe”, zegt René van der Bles. “Mensen worden daardoor nieuwsgierig en ze zullen ideeën opdoen.” Voor Van der Bles zijn de samenwerking en de onderlinge verbinding redenen om mee te doen aan de narrowcasting. Alleen zo kan het hele gebied van Waterland van Friesland op de kaart worden gezet. Een betere verbinding tussen de IJsselmeerkust en de Friese Meren noemt Van der Bles echt noodzakelijk. “En met de narrowcasting dragen we zelf ook nog eens extra bij aan ons goede gastheerschap in Makkum.”

Promoten recreatie, cultuur en natuur

Alles wat op de beeldschermen en tablets wordt getoond, is bedoeld om de recreatieve ondernemingen, de culturele instellingen en het Nationaal Landschap Zuidwest Fryslân verder te promoten. VVV Waterland van Friesland weet dat nu veel mensen die bij de Afsluitdijk of bij het Woudagemaal gaan kijken, daarna het gebied vrijwel direct weer verlaten. Met foto’s, video’s en tips worden zij nu verleid om Zuidwest Friesland verder te bezoeken, bijvoorbeeld in de herfstvakantie en tijdens de feestdagen.

Tablets op VVV-locaties

Op een groot aantal VVV-locaties en bij diverse recreatieve ondernemers kunnen bezoekers naast de informatie op de beeldschermen ook de website van VVV Waterland van Friesland op tablets bekijken. Zo doen ze nog meer inspiratie op. VVV-medewerkers en ondernemers gebruiken de tablets eveneens in hun informatievoorziening. Ondernemers die aan de narrowcasting willen meedoen, met een beeldscherm of tablet, om het toerisme in Zuidwest Friesland verder te versterken, kunnen zich aanmelden voor een abonnement. Dat kan via ondernemen.waterlandvanfriesland.nl.

Over VVV Waterland van Friesland

VVV Waterland van Friesland verleidt inwoner en toerist om gast te zijn in Zuidwest-Friesland. Dat gebeurt met inspirerende informatievoorziening, gerichte marketing en goed gastheerschap. Het werkgebied is groot, vanaf de Afsluitdijk tot aan Lemmer en van Joure en Sneek tot aan Bolsward. Waterland van Friesland heeft in dit gebied twintig VVV-locaties. Daarnaast wordt informatie verstrekt via de website en diverse publicaties. Een groot aantal recreatieve bedrijven is actief aangehaakt bij VVV Waterland van Friesland om Zuidwest Friesland verder op de kaart te zetten.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord