Nieuw product van QAmanagers B.V.

2 mei 2017 Economie

Vaak wordt gedacht dat digitale assistentie alleen voor grote bedrijven interessant is. Maar niets is minder waar. Om bij te kunnen blijven in het digitale tijdperk is klantcontact met digitale assistentie ook voor kleinere organisaties sterk aan te bevelen. Eric Jepma van QAmanagers merkte tijdens gesprekken met ondernemers in het midden- en kleinbedrijf en bestuurders van organisaties dat ze het belangrijk vinden om het contact met de klant of doelgroep goed te managen.

Maar vaak ontbreekt er een digitale klantcontactstrategie of de juiste uitvoering daarvan. Niet omdat men het niet wil maar omdat de juiste kennis niet voorhanden is. Ook wordt er vaak gedacht dat de automatisering ingrijpend moet worden gewijzigd. Dat is echter niet nodig!

Wat is het en wat bereik je ermee
Een digitale strategie houdt in dat je de klant/bezoeker op het juiste moment het juiste antwoord of informatie kunt geven. Of het nu via de website, e-mail, chat, telefoon of social media is. Dit draagt bij aan verkoopkansen maar ook aan imago en efficiency, betere bereikbaarheid en betere interne samenwerking omdat alle contacten met de klant inzichtelijk worden. In een oogopslag is te zien wie, wanneer en waarover contact met de klant heeft gehad. Digitale strategie helpt uw bedrijf om de klant beter te leren kennen en daar kun je veel voordeel mee behalen.

Is digitaal contact onpersoonlijk?
Je kunt je afvragen of het altijd nodig is om persoonlijk antwoord te geven. Klanten/bezoekers zoeken vaak eerst op de website naar het antwoord. In veel gevallen kost het de klant te veel moeite om direct het gewenste antwoord te vinden. Met digitale assistentie kun je de klant effectiever helpen. Direct het juiste antwoord of via een beslisboom een gepersonaliseerd antwoord. Dit neemt de organisatie veel werk uit handen.

Digitalisering en persoonlijk contact versterken elkaar. Is persoonlijk contact gewenst dan gaan menselijke vaardigheden en digitale assistentie uitstekend met elkaar samenwerken om uw klant optimaal van dienst te kunnen zijn. Met digitale assistentie hebben medewerkers de juiste informatie om de klant te kunnen helpen en beter inzicht in eerdere contacten met de klant. Een ander voordeel is dat ze met bijv. chat, pro-actiever worden, denk aan doelgericht advies geven, cross- en upsell. Digitale assistentie helpt dus om het persoonlijk contact betekenisvoller te maken en daarom ook persoonlijker!