Nederlandse start-up begint wereldwijde kennis-crowdfundingactie

6 oktober 2017 Economie

De Nederlandse start-up Fracaz is een unieke actie begonnen, waarbij het aanleveren van trivia-vragen wordt beloond met aandelen in het bedrijf. Met een database van meer dan een miljoen vragen willen de ondernemers uit Haarlem in de loop van 2018 een wereldwijde quiz-app lanceren. Tevens wordt een deel van de vragen ter beschikking gesteld aan onderwijsinstellingen.

‘Fracaz wordt een trivia- en kennisquiz in een volledig nieuw, uitdagend format’, zegt Fracaz-CEO Martin Dieleman. ‘Fracaz wordt leerzaam en leuk.’

Groot potentieel
Maar voordat het zover is, roept de start-up de hulp in van het grote publiek. Vandaag lanceert Fracaz een internationale crowdfundingsactie. Anders dan de meeste start-ups zoekt Fracaz geen geld, maar kennis. De ondernemers willen een database opbouwen van een miljoen vragen en antwoorden. ‘We doen een beroep op de expertise van allerlei verschillende mensen’, licht Dieleman toe.

Vanaf nu kan publiek uit binnen- en buitenland een onbeperkt aantal vragen en antwoorden inzenden. De inzendingen worden beoordeeld en per tien goedgekeurde Q&A’s wordt een aandeel ter waarde van 1 euro in de Fracaz Holding toegekend. ‘De database en de app die we zo gaan opbouwen, gaat een enorme waarde vertegenwoordigen’, aldus Dieleman. ‘Door mee te werken aan ons concept, krijgen inzenders de kans mede-eigenaar te worden van een start-up met een groot potentieel. Daarnaast bouwen we een kennisgemeenschap op, waar we later veel kanten mee uit kunnen.’

Goede doelen
Niet alleen de inzenders profiteren van de crowdfundingsactie, maar ook diverse goede doelen. Zo zal bij het bereiken van een miljoen vragen een deel ervan ter beschikking worden gesteld aan het onderwijs, zodat leerlingen kunnen oefenen voor examens of overhoringen. Ook kunnen aandeelhouders kiezen hun aandelen schenken aan een stichting die online kennisbron Wikipedia financieel ondersteunt. Dieleman: ‘Fracaz wordt een app waaraan mensen veel plezier gaan beleven, maar die tegelijkertijd bijdraagt aan de verspreiding van kennis binnen de maatschappij.’

De app gaat vragen aanbieden in acht categorieën, waaronder entertainment, geschiedenis, sport, cultuur, wetenschap en wereld. Er bestaan mogelijkheden om grote hoeveelheden vragen in te kopen bij marktpartijen, maar daar wil Fracaz zich verre van houden. ‘Dat zou de originaliteit en de kwaliteit niet ten goede komen. Wij bouwen een triviaquiz van hoog niveau, die niet na een week alweer van de smartphone wordt verwijderd, maar die jarenlang blijft fascineren.’

Vragen insturen kan via www.fracaz.nl.