Gemeentelijke aangiften nu landelijk op dezelfde wijze

11 oktober 2017 Economie

Gemeenten werken steeds intensiever samen om hun digitale dienstverlening efficiënter te organiseren. Daarom werkt Decos, het Nederlands kenniscentrum voor digitalisering, samen met KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) om de online diensten voor verhuis- en overlijdensberichten landelijk te organiseren.

Eind vorig jaar won Decos de aanbesteding van KING voor het leveren van webdiensten voor verhuis- en overlijdensberichten. De eerste pilot is inmiddels live. Het grote voordeel van deze nieuwe service is dat gemeenten niet langer zelf hoeven te investeren in de ontwikkeling van hun digitale dienstverlening op het gebied van verhuis- en overlijdensberichtgeving. Inwoners en uitvaartondernemers kunnen nu in heel Nederland op dezelfde wijze online hun aangifte indienen. Zo draagt deze service bij aan de realisatie van één efficiënte digitale overheid.

Digitale Agenda 2020
Een efficiëntere digitale overheid zorgt voor kwalitatief betere online dienstverlening, minder administratieve lasten en lagere kosten voor gemeenten. Deze uniformering is dan ook onderdeel van de Digitale Agenda 2020, een initiatief van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en KING om samenwerking tussen gemeenten op het gebied van e-dienstverlening te bevorderen.

De online diensten voor verhuis- en overlijdensberichten zijn bovendien gebruiksvriendelijk vormgegeven, zodat ook ‘minder-digitaal-vaardigen’ er gebruik van kunnen maken. Een goede gebruikerservaring draagt bij aan het succesvol gebruik van de online diensten.

Hoe het werkt
In deze video legt Decos-medewerker René Wanders in één minuut uit hoe het werkt. De webformulieren zijn te bekijken op deze video’s: Aangifte verhuizen en emigreren en Aangifte overlijden en aanvraag verlof. Gemeenten die kosteloos willen meedoen aan deze eerste pilot kunnen zich via dit formulier aanmelden.